söndag 3 mars 2013

Blink-blink blinkande poesi


Knäsvag, nyfiken och fascinerad. Det är tre ord som ganska bra beskriver hur jag känner inför dessa lite mystiska och mycket avlägsna skönheter.

Minns att jag önskade mig en bok - med en sådan där karta i - redan när jag var tonåring, trodde väl att jag skulle få tid att lära mig en massa fakta om dem. Konstellationer, positioner, namn och sådant.

Men tiden räckte aldrig riktigt ända ut dit.

Det är klart att jag kan urskilja Orions bälte ibland. Och Ursa Major och så. Men mest lockar de min syn. Och fantasin.

Thi har skrivit så fint. Om dem, bland annat. Hon fick ett hedersomnämnande i poesitävlingen, ni vet. Läs hennes ord, så förstår ni;


Nu är natt
stjärnorna svärma i trädgården
och jag står ute i mörkret
 
Stjärnorna blinka
som om de vill säga någonting till mig
 
Jag vinkar tillbaka och säger
hej!!hej!!
 
Hur är det med mig
Stjärnorna lyser i mitt ansikte som om de vill krama mig och säga att allt ska bli bra igen
solen lyser som vanligt.
 
 /av Thi Nhung Nguyen








:)
/helena


ps Klicka för att komma till poesitävlingspublicering - Del 1: 'Det här är Charlotta. Hon gör mig glad!'
      Klicka för att komma till poesitävlingspublicering - Del 2: 'Det bästa med poesin...'
      Klicka för att komma till poesitävlingspublicering - Del 3: 'Poesi är aldrig ute'
      Klicka för att komma till poesitävlingspublicering - Del 4: '(T)ankfull'
      Klicka för att komma till poesitävlingspublicering - Del 5: 'Regnets (och Johns) onomatopoesi'
      Klicka för att komma till poesitävlingspublicering - Del 6: 'Kort och precis poesi'
      Klicka för att komma till poesitävlingspublicering - Del 7: 'God Ny poesi!'
      Klicka för att komma till poesitävlingspublicering - Del 8: 'Får det lov att vara lite poesi?' 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar