måndag 12 november 2012

Se min snygga Syco-snugga!


Titta vad rolig, läcker och smäcker den är! Va? Ser ni den inte? Vad säger ni? Ser ni inte den för alla konst- & fotoböcker, lejonljusstaken, dödsskalleljuslyktan, pepparkakegubbsvasen, ananasbonbonjären, lövfatet och allt annat livsnödvändigt som bara måste finnas i ett vardagsrum? Ser ni den verkligen inte? Snuggan?


Då zoomar vi väl in oss lite närmare då. Så att ni ser den. Minns ni 'grejen' jag fnissade åt häromdagen? Det här är grejen. Snuggan.


När jag fick syn på den i hyllan på Myrorna så bara visste jag; Den snygga snuggan vill jag ha!


Kanske var det bara för den brunblanka, glänsande glasyrens skull - som habegäret väcktes.


Kanske var det bara för att den har en så fin, alldeles oskadad Syco-etikett på sidan. Kanske var det för att jag blev nyfiken på keramiken ifrån just Syco och kände att jag ville lära mig mer. Läsa mer om företaget där snuggan tillverkades - Syco Keramik som startades på Torskholmen i Strömstad, i november 1945, av Arnold Wiig. " ... Under de första åren tillverkades bara "Krukan som andas". Den blev från början Sycos signum och gjordes i många olika storlekar och modeller. Från 1949 utökades sortimentet, nu tillverkades även prydnadsföremål och brukskeramik, samt en del leksaker i plåt. ..." Kanske var det helt enkelt för att jag skulle klicka in mig till den informativa sidan Signaturer.se och lära mig lite mer - om snuggans tillverkare. Kanske var det bara därför som jag inte kunde motstå den.


Eller så var det väl bara för att snuggskaftet är så nattsvart blankt och black't. Eller så var det väl för det lilla enkla faktum att jag aldrig - i hela mitt halvlånga liv - har tagit ett endaste bloss? Eller så var det kanske på grund av allt det där sammanlagt?


På mannens fråga; - Vad ska du ha den till? Har jag fortfarande inget bra svar. Kanske lägger jag några små säsongsbetonade läckerheter i min absolut snus- & tobaksfria snugga. Varför inte några russin nu när det snart nalkas glöggdoftande tider?


Hur många gånger kan egentligen ordet snugga få dugga? Hm. Sorry, jag har tydligen snöat in på det där roliga ordet totalt. Snugga. Men erkänn att det är lite kul i alla fall. Snugga. Smaka på det. Låt s:et liksom rulla längst fram på tungan en stund. Ssssnugga.


Men för att inte hela den här texten ska gå helt åt pipsvängen så tycker jag att vi röker en  - alldeles rökfri förstås - fredspipa på det. Varsågod, ni får äran att ta första "tuggan"!
:)
/helena



ps Visste ni förresten att det finns ett ställe som heter så också? Som dessutom ligger ganska nära den lilla staden som jag bor i? Nä, det visste inte jag heller. Man (läs jag) kanske skulle flytta dit? Till Snugga. Vad tycker ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar