torsdag 8 mars 2018

Ord med tyngd


"... Men naturligtvis finns det också män på mina väggar, slutar Siri Derkert. Jag är varken profetissa eller manhatare - allra minst det sistnämnda. Och jag tror inte ett ögonblick att kvinnor är bättre än män. Men jag tror att de har samma möjligheter som män att skapa nytt om de får den chansen till trygghet och självförtroende i sin egenskap av människor, som alltid så självklart tillkommit mannen! ..."

Sagt av konstnären Siri Derkert. En stor förebild. STOR. Både konstnärligt och feministiskt. Och medmänskligt.

<3
/helena

ps Citatet är hämtat ur boken med samma namn som kvinnan: Siri Derkert (1974), av Rolf Söderberg. Tror bestämt att det fanns ett par ex till salu på Bokbörsen när jag tittade in där för en stund sedan. Just saying.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar