måndag 11 december 2017

Såg han verkligen ut så där?


Nu stoppar vi undan alla tjocka läroböcker om svarta hål och andra nobla saker, och blickar ut över ett vitt landskap som smakar begynnande julstämning. Här vankas traditioner, här vankas hjärtesaker, här vankas...


...en himla massa bra musik! Nu kör vi - MUSIKHJÄLPEN 2017!

Men såg han verkligen ut så där - den gode Prince? Hittade julkortet i en korg full med blandade motiv, i en second handaffär. Kunde bara inte låta bli att köpa med honom hem, han tittade ju så bedjande på mig. Men erkänn att bilden är lite rolig - att det ser ut som att han har hårspänne och att det inte alls är särskilt likt?

Lite taskigt förstås - mot illustratören Lars-Erik Forslund - att skratta åt den faktiska likheten här, konst ska självklart kunna vara helt fri för tolkning. Kanske är det inte alls en avbildning, utan en tolkning? Ojämnt i kanterna är det i alla fall, kortet. Förmodligen urklippt ur en sådan där medföljande mittuppslags-bilaga till någon veckotidning i juletid. Gissningsvis anno sent 1980-tal eller tidigt 1990-tal.

Anyway. Ett musikaliskt geni var han i vilket fall - mannen som ibland föredrog ett tecken framför sitt artistnamn. Kan mycket väl tänka mig att önska mig både en kyss och lite grädde på toppen. För att inte tala om den där rödaktiga baskern, som hon tydligen har köpt i en second hand store. Ni som känner er Prince vet precis vilka låtar jag snackar om och ni andra får väl googla, leva i ovisshet eller lyssna på Musikhjälpen. För jag kan mycket väl tänka mig att önska mig minst tre odödliga låtar med Prince.

Vad tänker ni önska er då? Förutom att inga barn i hela världen ska behöva betraktas som godtyckliga handelsvaror då förstås. Barn är INTE till salu!

<3
/helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar