tisdag 21 november 2017

Kliv över och kom till vardagsrummet


Det kanske lät så, igår kväll, som att jag i första hand hyllar de traditionella färgerna till jul, och så är det ju inte alls, jag tycker mycket om att tänka långt - långt - utanför julboxen.

Klöverfatet som jag köpte - på Emmaus second hand - i somras till exempel, det har inte kommit på sin rätta plats förrän nu, och det kan man ju tycka är förfärligt sent för klövern att börja blomma nu, ikapp med frostrosorna. Men. Det tycker inte jag. Är mycket förtjust i att omge mig med sommar när det känns som minst väntat, när istapparna som bäst hänger med sin bästis hustaket.

Kanske blir det en nymodig jul i gammalrosa i år då? Nja, snarare en mycket blandad vintage-jul, som alltid.


Mina bästa vardagsrumsfärger påminner en hel del om de på ängen. Mycket grönt och skönt i alla nyanser. Inte så mycket prästkrags-vitt i och för sig, bara en gnutta, mer varma färger. Gulskalan är fin - från citron till knall till kanarie till aprikos och orange via senap, mässing och lejon. Plus rostrött, rost, träbrunt, svart, rosa och lite blått.

Lite så ser vår vardagsrums-äng ut, rent kulörmässigt. Ler lite, när jag låter blicken pendla mellan det tunna, vita lagret strax utanför fönstret och det runda, blommande fatet på bordet framför mig.

Klöver och timotej, kliv över och kom till mig! Var det inte så den klassiska poesiboks-strofen löd?

Glad Sommar! Eller nåt.

:)
/helena

ps Hur var det nu med den där ängen som jag fotade på? Minns ni?

Och "hieroglyferna" på baksidan då? De har jag helt sonika struntat i att forska vidare om, nöjer mig med att veta att någon har lagt ner sin själ i det fina arbetet. Men initialerna R. K. finns där bak, om någon är vetgirig nog att gå vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar