måndag 13 november 2017

Hur många ord kan 250 pennor skriva?


Blyertspennan känner inga gränser, den talar alla språk.


Pennan känner värmen från din hand. Och ditt hjärta.


Det enda pennan inte gillar är att ligga overksam och ovässad.



Hur många meningar hinner tvåhundrafemtio blyertspennor skriva, innan det bara är tvåhundrafemtio små, glada pennstumpar kvar?

Det började med att mannen gav mig en liten gåva. Eller om det var jag som gav honom en? Det är något oklart. Kanske gav vi varandra etthundratjugofem pennor var? Jo, så var det nog. Så ÄR det nog. För vi gillar ju båda två pennor. Pennans kraft.

Sedan betalade vi in den lilla, lilla summan till Unicefs gåvoshop och printade ut det sötaste gåvobevis man kan tänka sig. Två fåglar under ett paraply. De flaxar och tar tillfälligt skydd från snöflingornas framfart. Illustrationen är gjord av Isabelle N. Sällström.

Tänk att vara så där bra på att göra gulliga bilder, tänkte jag och funderade på om jag inte kunde göra ett par gulliga bilder av den gulliga bilden? Sagt och gjort; efter att ha printat ut två exemplar av det digitala gåvobeviset började jag laborera och trixa. Här ovan ser ni några av mina versioner. Den gamla ostformen (eller vad det nu är som har tillagats i den stjärnformade formen förut) fick komma fram. Den behövde inte ens dammas av, ett lagom tjockt lager damm fungerar finfint som extra snö...

"Du har fått 250 blyertspennor. De har skickats till barn som verkligen behöver dem.
Att ge barn grundutbildning är en av de viktigaste insatserna för att ett land ska utvecklas. En enkel blyertspenna kan ge barn en chans till utbildning och därmed vara en väg ur fattigdom. Pennorna används över hela världen i skolor som UNICEF stödjer.
Tack vare den här gåvan kan vi ge fler barn möjlighet att lära för livet."

Man behöver inte alltid ha ett särskilt skäl att ge bort något. Och summan behöver inte vara så stor för att göra nytta.

<3
helena

ps Men visst skulle det vara kul att kunna köpa en pedagogisk leklåda till någon liten som behöver tänka på annat än kris och krig? Eller att ha råd att köpa en cykel i julklapp - till någon liten behövande person där ute i världen? Så att hen kan ta sig till skolan nästa termin. Till skrivblocken. Till pennorna.

pps Vill du använda (eller inspireras av) någon av mina penn-fraser - de under bilderna ovan - när du ska skriva ditt gåvobevis, så står det dig helt fritt. Jag bjuder på de orden. De kostade mig ingenting, bara lite tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar