onsdag 25 oktober 2017

Städspöket


Lite damm på mina gamla saker är bara fint. Ett fint lager damm, ni vet. Det har vi pratat om förut.

Men. Om man inte gillar damm alls, då ska - kan - man inte ha många saker. För det vita lägger sig att vila överallt. Hela tiden.



En bra dammsugare är självklart a och o i städningens enkla abc. Fattade inte hur dålig våran gamla faktiskt var, innan motorn skar ihop helt i somras och vi blev tvungna att köpa en ny.

Oj, vad den suger! Inte suger som i dålig, utan som i superbra. Försökte hitta en via second hand-världen först, för miljösamvetets skull, ni vet. Men just då fanns ingen att uppbåda. Annars kan man ofta ropa in en hyfsat ny och fräsch på så kallade dödsboauktioner. Brukar inte bli så himla stor slutsumma heller.


Så nu har vi en ny dammsugare. En nyny. En hyfsat miljömärkt sak. Så långt så bra, som det heter på bästa svengelskan. Annars då? Spöket. Det är spöket som tar hand om resten. Finliret. Eller jag tänker mig att det ska bli så.


Här, i det lustiga hemmet, kan det tänkas att frun i huset köpte fyra, fem nya snuttefiltar med gulliga motiv på. Bara för att...? Jo. Hon hade visst tänkt att rama in dem (!).

Jo, det är sant. Alla mina idéer är inte bra, men de flesta är väldigt intressanta... Nu har snuttefiltarna legat i en byrålåda i mer än tio år, och ramarna gör bättre nytta runt andra motiv, så då tänkte jag till. Tänk om jag skulle ta och använda dem som dammtrasor? Hm. Kan nog funka. Några av dem - snuttefiltarna - kommer jag lämna in till närmaste second hand-affär för vidare snurr i återanvändningshjulet.


Men spöket får allt stanna kvar här hemma och hjälpa till att damma av alla vingar och allt annat viktigt och smått och gott. Och knytt. Men sällan något nytt.

:)
/helena

ps Roland Kempe heter konstnären bakom min bestämda ängel. Tror jag ropade in den charmiga, något luggslitna, färglitografin för mindre än 200 på slagauktion (på baksidan står det att hon kostade 2000 kronor som ny). Kanske känner ni igen henne? Hon har bestämt figurerat här inne någonstans förut, men nu tänkte jag att hon skulle få en mer framskjuten placering ett tag. För är det något vi verkligen behöver i dessa mörka, oroliga tider, så är det väl fler skyddsänglar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar