lördag 29 juli 2017

Kära skärvor


Vi tog en tur till det lilla samhället där till och med barnen är gjorda av glas.

"... Limmared är den gamla glasbruksorten som under flera år genomgått en stor förvandling. Från slumrande och stilla till en ort fylld med mötesplatser och möjligheter för kulturintresserade och sakletare att botanisera i. ..."


Här finns något för alla. Limmared bjuder upp till verklig second hand-dans! Och vi, som inte tackar nej till en dans i de redan använda sakernas tecken, får oss en rejäl svängom. För här finns säkert något för retro-vurmaren, något för torp-drömmaren, något annat för loppis-letaren, något mer för antik-älskaren och en hel del för den som i första hand vill använda second hand. Ja, jag tror att ni förstår. Här finns det grejer, som man säger.


I Butik Återbruk fanns ytterligare en av alla dessa sekelskifteskannor med patina extra allt. Men jag kan ju inte rädda dem alla - även om jag vill. De jag räddar ska helst ha något alldeles speciellt, som en fluffig marängbotten eller ett handtag som bildar en rosett. Den här var förstås också vacker, även om den hade en stor spricka på ena sidan. 

Det var längesedan jag fann en värmeljuslykta i serien jag (tydligen) samlar på. De vita, smäckra lyktorna med halvt genombrutet mönster som framträder tydligast när ljuset är tänt. Med klassisk porslinsavsändare - Rörstrand. Förmodat tillverkade på 1980-talet. Här, i Butik Återbruk, stod en och väntade på mig. Med ett intrikat mönster som jag aldrig har sett tidigare. 

Lycka i en liten lykta! Och en Swedish Grace-assiett på det, så var loppislyckan total. De tog bara fem kronor för den udda assietten, på grund av något som står på baksidan. Något som bara ger mervärde enligt mig: Blodgivare ger med hjärtat.


När mannen triumferande betalat och stoppat ner de återstående avsnitten av säsong åtta av serien som innehåller allt - utan att egentligen handla om någonting; Seinfeld - vinkande vi på återseende till orten där solen alltid lyser på den hugade sakletaren. 

Läs gärna mer om Antikrundan i Limmared, och de många olika antik- och second hand-butikerna som ingår där, på deras informativa hemsida: www.ilimmared.se.

:)
/helena 

ps Tjocka, tunga, gedigna, men ändå nätta i uttrycket med sin spetsliknande dekor. Ungefär så såg de ut - de oemotståndliga, små glasfaten. Fast jag har ingen användning för dem, eller plats, så jag stod emot det oemotståndliga, den här gången. Säkert dyker det upp många intressanta glasföremål i den här anrika glasbruksorten. Bara ett tips. Och ett annat tips, när man är ute och åker och hamnar på en plats där man aldrig har varit förut (själv har jag, av olika anledningar, varit i Limmared många gånger förut ända sedan jag var liten faktiskt), är att åka av en bit från allfartsvägarna. Ta av från de kända, självklara vägarna och hamna mitt i något som berättar något mer än den vanliga berättelsen. I Limmared körde vi förbi en skola med en ljuvligt fin skylt (som ni ser). Och upptäckte dessutom att idrottsplatsen naturligtvis heter Glasvallen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar