måndag 26 juni 2017

Rule, Sommarläsning!


Ledigheten kunde knappast ha börjat bättre: Regn som smattrade utanför, hushållssysslor som haglade, och min fortfarande insnöade - och på högvarv spinnande - hjärna - som jag snällt bad strunta i alla måsten och låta mig få göra roligare saker. Som att se på film, pussa på mannen och läsa.

"Den här boken är en semester från vår egen, rätt fåniga tidsålder. Betrakta den som en resa i tiden. Den är förstås också en resa i rummet. ..." Så börjar Johan Hakelius förordet till sin bok Rule, Britannia!

Jag kan inte direkt kalla mig anglofil, är inte mer intresserad av den brittiska historien än av annan historia. Men jag måste ändå medge att det ofta kittlar till, när det vankas brittiskt. Bara för att det finns så mycket att gräva i där. Så mycket dokumenterat. Om Nelson och viktorianerna och det väldiga imperiets olika utposter. Med förföriska Indien i ett av de första rummen. Så när jag hittade pocketen med hund och rökrock och pipa på, var saken klar. Ännu en bok är alltså lagd till den redan oöverskådligt höga bokhögen. Puh. Men ett ganska glatt och intresserat puh. 


Vi läser vidare i förordet: "... Ett forskarlag från bland annat Umeå publicerade härom året en rapport som hävdade att viktorianerna i snitt var hela 14 poäng smartare på IQ-skalan än vi. Det förvånade mig inte. Viktorianerna uppfann saker på löpande band. De kartlade och ordnade världen. De reste till avlägsna platser och tog sig an de mest omöjliga av uppgifter, utan att darra på lösmanschetterna. ..."

Härskade och lade under sig, tänker jag i mitt stilla sinne. Att glorifiera är inte min tekopp. Men visst är det ständigt lika intressant att ta del av sådant som hände. Som hänt. Gjort är, trots allt, gjort. Och de hittade ju onekligen på en massa spännande saker. På gott och ont. Vi kan bara läsa så mycket vi kan, av så många olika slag vi kan. Och dra våra egna slutsatser och lärdomar. Förhoppningsvis.

Här ska läsas, nästan 400 finstilta sidor. Ska bli kul att befinna sig bland Hakelius underfundigheter igen. För om det är något jag verkligen saknar, med att nästan helt ha slutat läsa kvällspress-media, så är det alla duktiga, underhållande och kunniga kåsörer/krönikörer.

"Berties rundresor börjar bli lite ointressanta och är ytterst tröttsamma på grund av de ständiga upprepningarna av elefanter - prål - juveler - ljusspel och fyrverkerier." Så klagade tydligen Drottning Viktoria i sin dagbok, över prinsen av Wales tråkiga brev från Indienresan 1875-1876.

:)
/helena

ps Om ni inte har lika stor tur som jag - och hittar ett helt oläst ex hos Emmaus-second hand för tio kronor - finns boken både hos Bokus och Adlibris. Pocket, inbunden eller i e-version att ladda ner direkt. Föredrar ni second hand-marknaden såg jag att Bokbörsen hade ett par inbundna exemplar i skiftande prisklasser.

Och till hösten kommer The Box! Om man vill ha mycket mer Hakelius.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar