måndag 8 maj 2017

Tomma äggskal & rosa snö


Fyrar bara av fem snabba här, strax intill mig.

Frukostbrickan står fortfarande kvar, med sina tomma äggskal och urkramade tepåsar. Utanför flyger körsbärsblommorna viljelöst med vinden och en hund gör det en hund gör, på gräsmattan mittemot. Matte plockar upp - i en rosa påse. Allt verkar gå sin gilla gång. Här inne flyger tankarna runt - på franska - det blir alltid så när jag sett fransk film. Fast egentligen är det mest låtsasfranska, minns i ärlighetens namn inte så mycket från skolbänkens grammatik. Fast det låter bra när jag pratar, det gör det, åtminstone inne i mitt huvud.

Vad ska då denna vecka bjuda på?  Lite av varje, hoppas jag. Lite kul. Och lite annat. Er vill jag bjuda på årets hittills bästa vintage-köp. Tror jag glömt att visa er det där som jag fann en dag i mars (eller var det redan i februari?), en dag innan snön föll igen. En dag som låtsades vara vår. En av alla dagar som påstod att den var en lockande, solig vårdag - innan den blev avslöjad av snålblåsten runt hörnet. Och så kidsens poesi. Den ska ni få bli mer delaktiga i, hoppas jag. Har äntligen fått de fina alstren mailade till mig med respektive författares namn. Så de ska vi suga på tillsammans; orden.

Vi får se om tiden räcker till. Om pusslet vill bli lagt. Annars blir det som det blir. Annars blir det säkert bra ändå.

Hoppas er vecka börjat bra.

:)
/helena

ps Nej, de där glasögonen behöver inte putsas, de behöver dammas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar