torsdag 11 maj 2017

Det är mycket mer än ni tror, som rimmar på snor.


Tog på mig mina bästa skor,
lämnade vårt lilla småtrassliga hemmakontor.

Åkte ut i staden,
där små skatter och kulturen bor.

Såg gröna blad i sitt skiraste flor
och en och annan småsvärande, varukånkande mor.

Småkallt och småblåsigt överallt (utom inomhus),
så det ur näsan en stadig rännil snor konstant rann.

Efter ett bra tag - bra, ja! -
jag hemåt igen for.

Om ni inte alls på denna korta historia tror,
får ni kanske ett svar - falsk eller sann -
nästa gång ni hit in glor!

:)
/helena

ps Bläddrade en god stund i en älskad bok i bokhyllan: Ja må de leva! Barnens bokkalender. Av Harriet Alfons och Margot Henrikson. Berghs förlag. 1991. (Fanns förresten ett par fina ex. att beställa från Bokbörsen när jag senast kollade). Däri finns så mycket att inspireras av. Bara bilden på framsida gör mig glad: ur Blomsterfesten i täppan av Elsa Beskow, 1914.

En massa kända illustrationer och textcitat fyller kalendersidorna, där det förstås också finns plats att skriva in egna dagar och händelser och ord. Annars är boken full av speciella födelsedagar och namnsdagar. Födelsedagar som vi alltid vill fira och minnas, på de många som skrivit och "ritat" för barn genom tiderna. Och namnsdagar som uppmärksammas en aning extra, på våra mest älskade bokfigurer.

Idag till exempel, har en av min tidiga tonårstids mesta, bästa författare födelsedag: Hans-Eric Hellberg. Igår Mats Wahl. Firar namnsdag imorgon gör Astrids (och Ilon Wiklands) Lotta. Hon som bor på Bråkmakargatan och visst kan cykla, ni vet. På lördag är det Linnea.

Läste ett så fint stycke ur Linnea i målarens trädgård av Christina Björk och Lena Anderson (1985) alldeles nyss: "Man fick gå in i skära huset och titta på Monets sovrum (men inte barnens) och gamla ateljén och gula matsalen. Bäst var det blå köket. En av stolarna var nog gjord för barn. Jag provsatt i smyg. Inomhus fick man inte fotografera, men som tur var fanns alla rummen på vykort. ... ... Nu ska vi gå ner till näckrosdammen. Puss från Linnea + katt."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar