lördag 15 april 2017

En kopp Ted


Lugn och ro och en kopp kaffe. Det är precis vad jag behöver. Och lite Ted. Blir alltid nyförälskad i Ted när våren börjar slå ut. Hans låtar är som gjorda för den här tiden. Och Kenneth. Alltså, utan Kenneths poetiska ord hade Teds musik inte blivit de oförglömliga låtar som de blivit. Visskatt, säger någon. Och jag kan inte annat än att hålla med.

"-När jag frågade Ted vad texterna skulle handla om var alltid svaret kärlek. Han sa: 'Jag skriver för att trösta mig, det vill jag föra vidare'. Så säger Kenneth Gärdestad i en intervju i Aftonbladet, 18 feb 2016, i samband med att Ted Gärdestad skulle ha fyllt 60 år då.

"Vår pristagares texter förmedlar längtan, hopp och vemod. Han beskriver för oss bekanta platser och känslor med en ny penna och blick." Så skriver juryn, bland annat, i sin motivering (enl. en annan artikel i Aftonbladet, publ. 6 april 2017) till varför Kenneth Gärdestad har/ska tilldelas Evert Taube-priset 2017.

Den enda fråga jag har angående valet av pristagare är: Varför i herrans namn har han inte fått det tidigare?!? Jaja. Bättre sent än aldrig, säger jag och tar en mjölkblandad klunk till av det svala kaffet. Lugn och ro. Och Teds spröda, starka röst som skär hjärtskärande vacker genom rummen.

<3
/helena

ps Vill egentligen inte förstöra stämningen. Känner mig nästan lite andaktsfull. Men jag kan inte låta bli att uppmärksamma er på slutet av "videon" till För kärlekens skull, som jag länkar till ovan. Ett så gulligt tack till Ted. Tänker mig att det är tre kämpande studenter som har tagit hjälp av bröderna Gärdestad för att överleva. Sådant värmer alltid extra att få läsa och ta del av, tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar