torsdag 2 mars 2017

Några sköna hönor


Jag vet, det är inte påsk än. Det blir inte ens påsk den här månaden, men jag tänkte att vi kunde kika lite framåt ändå. Eller framåt och framåt...


Deco-hönan, som förresten nästan alltid står framme någonstans, behöver nya stjärtfjädrar. Kanske får det bli några saltstänger där bak igen, eller så sätter jag dit något friskt grönt.

Bobbysocks. Lite nostalgi för de äldre Mello-fansen. Långt innan det hela kallades för Mello. Åttiotal, så det skriker om det! Då, tyckte jag kanske inte att de var jättebäst, men nu, när jag fick syn på LP-fodralet för en femma på loppis, kunde jag inte stå emot alla pastellerna. Då, tyckte jag bäst om Bettan när hon "teamade upp" med Kikki. Chips, som de kallade sig. Dag efter dag, gång på gång var de på väg...


"Suss", står det på etiketten till det fina barntäcket. Tog fram det i marsljuset och kunde konstatera att det är i väldigt fint skick. Bara någon enstaka fläck här och där. Bara några små trådar som släppt. Inget som blir särskilt svårt att åtgärda. Ropade in täcket tillsammans med några väldigt välbevarade baby/dockkläder på auktion för några år sedan. Sedan, när kläderna var avyttrade (haha, det där lät lite för högtidligt, jag menar ju så här; när de små söta plaggen var bortskänkta och sålda på loppis och givna som presenter till några speciella små individer) blev det gulliga täcket kvar ensamt i en låda i förrådet. Nu funderar jag på att skänka det vidare. Har lite olika planer på vart...


För vem skulle inte bli överlycklig över att få göra den här söta hönans bekantskap? Eller är det en anka? Gås? En pippi, helt enkelt.

:)
/helena

ps Kan verkligen tipsa om porslinshönor i stil med min Deco-höna. För en Deco får du kanske betala lite mer ute på andra hands-marknaden idag, men liknande från till exempel Guldkroken kostar inte många ören. Såg senaste häromdagen, en vit liten höna stå och vänta i en loppishylla för en tjuga. De blir ju hur fina som helst att dekorera påskbordet med! Tänk er en tre, fyra vita i olika storlekar med något grönt där bak. Och så kan man lägga till en grön eller gul eller orange höna i mitten, som ett extra blickfång. Bara ut på hönsjakt nu då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar