torsdag 1 december 2016

Ut med det gamla, in med det gamla


Nackdelen med att jobba en del hemifrån: att omgivningen (läs Martin Timellande grannar, miljöovänliga gräsklippare, miljöovänliga lövblåsar och byggboomen) inte alltid har möjlighet att vara så tysta som skulle behövas för optimal koncentration. Då gör jag något annat en stund. Som att prova den helt otippade livsmedelskombinationen saltgodis och lagom mogen banan.


Eller så dekorerar jag om i någon vrå. Den ständigt föränderliga skärmväggen i sovrummet håller just nu på att undergå en smärre jul- och nyårs-makeover. Med några små inslag av vår och advent.


När jag säsongsdekorerar, pysslar som vissa säger, tänker jag oftast i termerna: ska även hålla långt efter jul, eller vad som nu råkar vara aktuellt. Visst vill jag ha juligt runt mig, men inte på ett påträngande sätt. De flesta sakerna bör funka även när det inte är jul. Eller påsk. Och färgerna bör, ska, passa in med de vanliga, vardagliga färgerna. Inte så mycket knallrött och illgrönt alltså, mer än där det alltid är knallrött och illgrönt då förstås.


Ni har väl inte glömt vilken som är den allra bästa formen av återanvändning - den av dina egna saker. De saker du redan har, fundera på hur de kan göra nytta på ett annorlunda sätt. Försök att se dem i nytt ljus. Vilket kan vara lättare sagt än gjort ibland.

Först tänkte jag bara lämna in de här hängande ljuslyktorna till second handen (försöker dra ner lite på värmeljuskonsumtionen), men sedan började jag fundera på hur det skulle vara om de användes som vaser istället. Kan kanske vara en hållbar idé? Men usch vad fula de här tygamaryllisarna är, måste nog ta in lite levande växtkraft istället.


Snart är 2016 slut. Minns att Helene Billgren, i någon intervju för ett par år sedan, sa att hennes utställning The End innebar början på något nytt. Alltså står ljudet av bokstäverna te hå e e enn de för något bra. För något hoppingivande och spirande också, fast de mest förknippas med gamla, traditionella filmslut. Bra där. För det är precis den känslan jag vill skapa: Same old same old but a little bit different. Åtminstone i en liten vrå av tillvaron, och hjärtat.

<3
/helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar