lördag 24 december 2016

En God, och lagom eftertänksam, Jul!


Med Margarethas berättelse, som jag hoppas ska beröra er lika mycket som mig, och med några sköna, stämningsfulla - och soliga! - foton vill jag önska en riktigt GOD JUL!

Ni minns kanske, i somras, vi - mannen och jag - skulle besöka sommarloppisen och sedan på hemvägen svänga förbi den gamla kyrkan som jag velat fota så länge. Men men, livet och bilen tar ibland andra vägar än man tror. Vi hamnade intill en röd byggnad som fick mig att förnimma känslan av både snickarverkstad och stall - förmodligen var/är det en gammal brädgård. En gammal såg? Där inne förvarades det mest oväntade föremål en grönskande julidag kan erbjuda: En släde. En gammal, rostig släde. Med blå, avskavd målarfärg. Ett drömskt och smått magiskt fordon. Särskilt när man möter det så oförhappandes, mitt i en grönskande sommarhage!

Häromdagen hade jag ett mycket trevligt och givande samtal med en kvinna som bär på en historia vi aldrig bör glömma. Margaretha Sandblom var sex år när hon och hennes familj flydde, från ett Mellaneuropa i mentala och bokstavliga ruiner, och så småningom nådde den efterlängtade friheten i Sverige.

Margaretha hade vänligheten att låta mig återpublicera hennes vinterkrönika (som ursprungligen publicerades i Borås Tidning 20151221). Så, luta er tillbaka och ta del av en sann julsaga som utspelade sig för exakt 70 år sedan:

"
Flykt - just nu ett ändlöst lämmeltåg av vuxna och barn, bärande på sina väskor, ryggsäckar, knyten.
Precis som min mor och jag, flyende från en stad i ruiner, ett sönderbombat hem. Angripna av det stora landet i väst och längre fram, av landet i öst. Flyende från släktingar till släktingar under flera långa år, utan eget hem, med få personliga tillhörigheter. Vi visste ej om vår make/far levde, han kämpade i armén för sitt land.
Fullständig tystnad. Så, efter cirka tre år, ett osignerat brev avstämplat i Sverige. Mor förstod att det var från honom, hon kände igen handstilen. Vi befann oss då i södra delen av vårt land. Kriget var slut, han var i Sverige, räddad av Röda Korset och de vita bussarna. I brevet bad han oss åka norrut mot havet. Man skrev sommar 1945. En av fars systrar bodde med sin familj i en liten stad vid kusten. Vi tog oss dit, hur minns jag ej. Tiden gick, ingenting hände. Enstaka censurerade brev kom då och då. 
Julafton 1946 på eftermiddagen, när vi just skulle äta vår enkla måltid och dela ut några få julklappar, bankade det på dörren. Utanför stod två uniformerade män. De bad mor packa en liten väska och följa med dem. Mor, chockad och panikslagen, slängde ned lite underkläder och blöjor, jag storskrek av rädsla.
Minns det som om det vore igår, jag var nästan sju år. En bil körde oss snabbt till en närbelägen hamnstad, där en stor båt låg. Vi smugglades ombord och låstes in i en hytt. Mitt i natten lämnade båten hamnen med destination Trelleborg. Efter tre mil till havs kom beväpnade män ombord för att genomsöka båten. Som genom ett under upptäcktes vi ej. När de lämnat båten fick vi röra oss fritt. Allt var helt overkligt. Efter åtta timmars färd var vi framme. Jag skulle möta min far som jag inte hade något minne av. Vi hörde steg och jag lyftes upp i min fars famn. Vi grät av anspänning och lycka. En förenad familj efter fyra långa år. En tågresa låg framför oss och vi nådde vårt mål på kvällen. Stationen ligger högt ovan den lilla staden. Snön gnistrade och staden bredde ut sig nedanför oss. Det var som en saga. Från ett grått, svårt krigshärjat land, kunde vi blicka ned på en förtrollad plats. En stad i ljus! Den synen är för alltid inpräntad i mitt huvud. 
När jag ser Borås alla ljus tindra i vintermörkret, kommer känslan av frihet och tacksamhet tillbaka, lika stark nu som för 70 år sedan. Vi fick leva många fina år tillsammans.
                                                                                                                                                    



<3
/helena

5 kommentarer:

  1. Hej mycket interessant gamla byggnad du har funnit, också hennes historia från andra värld kriget till Sverige mycket tur dam tycker jag....:)

    David UK

    SvaraRadera
  2. David: Jag svarar väl på engelska, eller? :) Glad to hear that You enjoyed my photos! And I agree, she was/is one of the lucky ones. Even if the most of us can not even begin to imagine the struggles many, many, many, many people had to endure for years and years in the camps and in their every- day-life, just to get something decent to eat now and then. Pure survival. All that unspeakable, often prolonging and prolonging, long before they could even start to think about a new start, and a new life in real freedom. If, IF, they at all were to count as one of the very few lucky ones, that is.

    All the best
    /helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helena

      Som du vill, kanske vi ska ta det i tur lol. Det är läng tid sedan jag var i Sverige under 80 talet så min Svensk är en bit gammal och dåligt som alltid.... :)

      Some very atmospheric pictures indeed especially of the old sledge which I thought was at least a 100 years old or more and amazed to see that it's still unrestored. Is the house still in the same condition today, if so it's really surprising because over here it would have been modernised years ago and today would be completely unrecognisable.

      In fact I remember seeing many similar derelict farms when I was growing up in the south-east of England and later many more especially in Devon which is in the West Country, and where I live today just on the edge of the Exmoor National Park helping out part-time as a volunteer whilst doing my own private research work.

      http://www.exmoor-nationalpark.gov.uk/about-us
      http://www.exmoor-nationalpark.gov.uk/Whats-Special/landscape

      Unfortunately I've read many books and similar stories to Margaretha's as well about the war years and they were as you say very sad and difficult times for millions of people, you'd think humanity would have learnt something by now still good to know that they all made it. Unfortunately it's an endless cycle someone has always got to be fighting a war somewhere nowadays with the poor folk always at its mercy. As for the damage to dear Mother Earth these days coupled with the increasing world population it makes you wonder where it will all end as the nearest likely planet is apparently millions of light years away….

      Your interesting photos reminded me a lot of the countryside around Gothenburg where I lived with an English girlfriend (sambo) for about a year before we moved up to Stockholm….

      We'd originally set out from England with no thoughts of marriage or settling down at all, just good friends as we both wanted to travel around Europe aiming to finish up eventually in Sweden. First going down to Biarritz in France where I got in some good surfing and then across to Nice, finally up to Switzerland where we both worked in the UN in Geneva for about a year or two so were able to then get in a lot of skiing of course, well you're only young once ! :)

      To be continued as too long for Google !

      Radera
    2. We then moved up to Copenhagen and spent a few months there sorting out travel arrangements to settle in Sweden before finally moving up to Gothenburg as we both wanted to be somewhere on the west coast because it’s a little warmer being on the Oslo fjord than further inland. However as we still wanted to see more of Sweden we moved up to Stockholm where we both got jobs which luckily required English as a mother tongue. Of course back then you had to have work permits which wasn't too much of a problem, memories of our first few Kursverksamheten classes in Stockholm are still very vivid !

      During this period we took our holidays and drove up to see the Midnight Sun which if it hadn't been for the wretched mosquitoes was absolutely fantastic, returning down through Norway to Bergen with its amazing scenery before returning back to Stockholm again.

      However after about a couple of years we were both still undecided what to do, so returned back to England to our families before we decided on whether we really did want to marry and then settle down in Sweden for good. In the meantime she met an English guy and was married within about three months saying apologetically it was love at first sight, which I said was silly because let's face it we'd our cake and eaten it which made her really laugh as she agreed with me 100%. Neither of us ever regretted it either always remaining good friends. I still hear from her occasionally even today with a Christmas card arriving from her only last week with pictures of her now grown-up children !

      I must say I've enjoyed looking back at some of your earlier blogs as well, especially when you mention people like the Bee Gees and various other groups which ahem tends to give things like ages away I think !

      Look forward to reading your future blogs….:)

      David

      Radera
  3. David: Förlåt, om jag förolämpade din svenska, det var inte min mening alls, och det var därför jag la till det lilla, men viktiga ordet "eller?" efteråt. :) Anyway, vi tar det väl på svenska nu då, du får fråga om det är något du inte förstår. Mig eller Google translate.

    Ojoj, kul med en lång beskrivning av din relation till Sverige och särskilt den västra sidan av landet, där vi bor. Nära Göteborg, precis som du skriver. Låter som att ni trivdes här, du och din flickvän. Längtar du tillbaka nu då kanske? Brexit and all...

    Är lite för trött idag känner jag, för att kunna matcha/bemöta din utförliga text på ett riktigt bra sätt, men det är kul att höra att du uppskattar min blogg. Och att du tror/tycker att jag är gammal! Haha. ;) Bloggen handlar om vintage, min egen kärlek till tingen (och människorna förstås) som levt ett tidigare liv.

    Ledsen att göra dig besviken angående de två gamla byggnaderna, de är egentligen mest två gamla skjul, som ligger nedanför ett boningshus som ser tämligen modernt och renoverat ut. Släden däremot, den är garanterat gammal, uppenbarligen upp emot 130-140 år, skulle jag tro.

    Blir verkligen avundsjuk när jag hör att du har upplevt midnattssolen på plats - det har inte ens jag - så ursvensk jag är. Och att bo alldeles intill en nationalpark verkar inte så dumt, även om jag själv föredrar att bo mitt bland stadens utbud, och att sedan lätt därifrån kunna utnyttja möjligheten att åka ut på landet, som ligger alldeles bortanför husknuten, när jag så vill.

    Well, to sum it up, where our world is heading is something that occupies my head more or less constantly. "War is over", feels like those words are further away than ever. But, but hope must always stay alive! New Year and all coming up. Don't You think?

    /helena

    Ps. Om du vill kommentera, eller skriva något mer, gör gärna det på vilket inlägg du vill, eller skicka ett mail - adress i högerkanten. Här i julinlägget tycker jag att vi från och med nu lämnar fältet öppet för dem som bara vill begrunda (och eventuellt kommentera) den 70 år gamla julberättelsen.

    SvaraRadera