tisdag 29 november 2016

Vinyl, vinyl under stiftet där...


...säg vilket omslag som läckrast i vår skivsamling är.


Jag frågade mannen: -Vilken av dina gamla LP-skivor tycker du är snyggast? Eller fräckast? Eller vilket superlativ du nu föredrar?


Han svarade ungefär så här: -Den som har en elefant på framsidan. Och fortsatte: -Titta efter en blå skiva.


Så då gjorde jag det.


Äsch, hittade ju ingen elefant. Varken någon blå eller grå eller någon annan. Hittade däremot en massa kvinnor. En del mogna och en del...


...flickor.


Det här var den snyggaste skivan jag hittade. Gillar Påskön-temat. Både på insidan av konvolutet och...


...i öronen! Och kolla in den markerade munnen. Kraftigt ditmålad med läppenna. Det märks att 80-talet är i snart antågande här.

Kan ni gissa vilket skivomslag som är mitt? Det enda ocoola såklart. Stackars Carola, mycket är hon, men knappast cool. 49.95 står det på den gula prislappen från Ge-Kås. Jag älskade ju Carola. Hon var sexton, jag var tretton.

Alla de roliga, innovativa fodralen tillhör - såklart - mannen. Numera kallar jag dem våra, men många av dem är hans från början. Genesis' Nursery Cryme-omslag är verkligen grymt. Grymt snyggt. Spela krocket kan man göra på mer än ett sätt... Och YES-jorden, eller vilken planet det nu är, anno 1972. Så klockren bild att illustrera titeln; Fragile. The one and only Boss behöver inga utsvävningar. Lite denim bara. Och en gitarr. Vad det blåa på Manfred Mann-utsidan är meningen att föreställa? DET låter jag gärna vara osagt. Albumet heter i alla fall: Nightingales & Bombers, om det är till någon ledning?

Någon sa att det var Vinylskivans dag idag, därav min fråga till mannen i morse. Nu ska jag strax gå och ställa tillbaka skivorna i sin prydliga rad igen. Synd bara, att vi inte har plats att ha dem framme mer synliga. Som små konstverk är de, många av dem.

Sammanfattningsvis då: Åtta beskurna bilder och ett supercoolt omslag till Styx' Pieces of Eight. Mannens musik kommer från en skönare tid (gräset är grönare och allt det där). Mina, hm, idoler hette Carola, Abba, Dan Tillberg och The Nolans (någon som minns dem? Nähä, inte det nä).

Det här blev kanske lite väl skruvat, för det finns faktiskt en massa bra album som är märkta HC, som i helena, också. Men om jag hade valt att visa er dem istället, då hade det här inte blivit lika kul, och jag hade inte hunnit med något annat idag än att rafsa runt bland alla våra alldeles lagom välsorterade gamla LP:s.

:)
/helena

ps Snart är det dags! MUSIKHJÄLPEN 2016! Årets tema är lika angeläget som alltid: Barns rätt till en bra och säker skolgång. I år ska vi hjälpas åt att främja ALLA barns rätt till utbildning, hjälpa unga i krigs- och konfliktdrabbade områden att få känna någon slags normal vardag. Få dem att känna hopp inför framtiden! Och bara en sådan sak - för oss här hemma självklar - som att få träffa jämnåriga och umgås en stund, kan vara ovärderligt i en annars kaosartad tillvaro.

1 kommentar:

  1. Här är den: https://www.youtube.com/watch?v=QeYURiUOJRw

    <3 Mannen

    SvaraRadera