onsdag 22 juni 2016

Backar sakta ut ur sovrummet


Har inte hunnit plocka några midsommarblomster än, men är inte speciellt ledsen för det. Varje morgon vaknar jag ju till mina färgsprakande gladiolus. Och som ni vet, är jag väldigt glad i mina olus... De blommar alltid: Vår, vinter, höst och midsommar.


I fönstret står ett långt skott. Ett långskott skulle man kanske kunna frestas att kalla det en ödesmättad fotbollsdag som idag? En ranka. Inte guldvarianten, utan den sorten med mörkare blad. Det har stått där väldigt länge nu. Så länge att det långa under vattnet har hunnit bli längre än det långa över vatten.


Ska bli skönt att få ledigt från det mesta av jobbet snart, ser fram emot att hitta tiden att genomföra några av mina långtidsprojekt. Som att rama in några saker. Både några egna fotografier och några andra saker.


Ekorren satt som bekant i granen. Nu sitter den i vårt sovrumsfönster, på framsidan av den lilla dagboken. Och skalar kottar. Skalar och skalar och skalar. På samma sätt som den gjort sedan jag var åtta år.

Nu, när semestern närmar sig med de berömda stormstegen, infinner sig ett välbekant sommarlovsbubbel i magen. Alltid samma bubbel. En blandning av förväntan och en slags övertro på att nu, nu ska tiden äntligen bli oändlig.

Bläddrar bland femtonåringens tvära kast. Mellan hopp och...lite mindre hopp. Tänkte att vi kunde ta ett litet avsnitt från sommaren 1985 igen. Är ganska säker på att hon skulle velat bjuda er på det. Hon, den lilla brådmogna, som för alltid bor här inne. Nära hjärtat. Nära magen. Nära fjärilarna. Och alldeles intill ekorren.



Kära Dagbok!
9 Juli-85 Tisdag
Idag får du tjänstgöra som månadsbok, eftersom det är så länge sedan jag skrev. För ca 1 mån. sedan skrev jag att jag var orolig för mina betyg, det var nog ganska onödigt, för de var faktiskt riktigt bra.
I fyra veckor har jag jobbat på NP, inte så roligt, men "lite" pengar blev det ju ändå. Nu är det semester i fyra veckor. Vad har jag då gjort mera än stått inne på en plastfabrik? Läst minst tio böcker! Tittat väldigt mycket på TV! Varit vid havet två gånger, ena gången var det sol i en timma sedan blev det spöregn! Andra gången var vi i "mitt" älskade Frösakull och då var himlen blå och inte ett moln syntes på hela dagen. Jag badade 4 gånger. Underbart!
Annars har jag som vanligt legat för länge på morro´n, i mitt som vanligt ostädade rum!
Vädret är väldigt labilt, det går knappt en dag utan regn!
Något som jag ofta funderar på nu för tiden är, vad som är meningen med livet? Men jag antar att man inte kommer på det förrän det är försent! En annan sak som jag funderat på är vad jag skall bli och vad jag skall välja för linje på gymnasiet!
Nu tänker du förstås, det kan väl inte vara så svårt, men det är det faktiskt. När jag var mindre ville jag alltid bli antingen skådespelerska eller sångerska! Men nu för tiden tänker jag mest på sjuksköterska. Men som vanligt finns det ett men. Tål jag att se blod?



:)
/helena, den något äldre versionen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar