tisdag 15 mars 2016

Mina krukor är inga krukor


Många av mina bästa krukor är inte krukor, de är annat. De har ursprungligen använts till något annat.


Som den här rostiga, gamla mjölkspannen. Och den här lilla blommiga tekoppen.


Eller som den tvåörade formen/grytan från Stavangerflint. Ildfast, står det i botten på den. Med i i början. Är den norsk så är den.

Finast är nog den lite högre, med svart motiv föreställande en man på väg till fiskesjön. Han ser ut som en riktig gentleman, med spöt i ena handen och utflyktskorgen i den andra. Kanske har det varit pasta i den höga burken? Eller kaffe? Eller te?

Så mitt bästa kruktips är att tänka utanför den vanliga krukboxen. Second handvärlden är ju som bekant fullproppad av saker, grejer och prylar, som bara väntar på att få komma till ny användning. Saker som väntar otåligt på att få en ny uppgift här i världen.

:)
/helena

ps Sedan är det kanske en annan sak att jag inte har så många prunkande växter nuförtiden, hade liksom mera tid (och ork) att odla mina gröna fingrar förr.

Förresten, alla föremålen på bilderna är second handinköpta. Utom den lilla, rara jordgloben; det är en julkula från INDISKA, köpt inför förra julen. Alltså inte nu i julas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar