torsdag 18 februari 2016

Vilar i min kökssol


Hello motljus, my old friend
I've come to talk to you again...

Motljusare tider
Mottjusigt värre
O s v

Det slår mig att jag är en av alla dem som vill berätta
Som tror sig ha något att säga
Gärna något unikt, varje gång
En av alla dem som tror sig kunna förklara något
Gärna något helt oförklarligt

Vissa dagar är jag kung över orden
Orden lyder minsta order
Ord-er
Minsta vink
Utan en blink
Bara så där
Titta här!

Andra dagar känner jag mig mest Tomas Ledin-ig
Inget fel med det, men det är allt lite trist
Det går inte att uppfinna nya formuleringar varje dag
En ny jag, varje dag
Gärna med nytvättat hår, varje dag
Det går inte
Det blir för torrt

Hittar ingen ingång
Hittar ingen handling-
splan
Spanar bara ut genom fönstret
Ser lediga barn
De springer
Går
Står och hänger
Verkar ha kul
Åtminstone en del av dem
En hel del av dem

Det får kanske bli en soffskröna
Utblick från en soffhörna
En något begränsad story
Sorry
Men jag ber inte om ursäkt för mig själv
Tar bara för givet att någon vill lyssna
Höra tandagnisslan
Och se krokodiltårarna

Sedan kommer jag på det!
Bara en enda bokstav som skiljer
Faller mellan stolarna av glädje när jag ser det själklara
Själ(v)klara

Sitter djupt förankrad i mina tankegångar
Stångar pennan blyertsblodig mot pappret
Sedan är allt över
En stunds klarhet
Sedan
Klart
Finito
Tack
Och
Hej

Vilar pannan mot min kökssol

:)
/helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar