söndag 17 januari 2016

Vind i seglen, är ingen riktigt bra rubrik


Det här handlar om en fix idé. En idé om en tavla. En fix idé angående en tavla som jag köpte för mer än 20 år sedan. Men vi ska inte gå händelserna i förväg. Allt började här i soffan, som det så ofta gör.


Vi lämnade tillfälligt den trygga soffvärmen, tjockteven och Seinfeld och gav oss ut på vägarna. Nåja, egentligen mest vägen i ental. Riksväg 40, västerut. (Var rädda om er i vintertrafiken! Vi fastnade i långa bilköer - två gånger - under den korta sexmilsfärden, på grund av olyckor).


Här är målet för vår färd. Järntorget i Göteborg.


Målet var inte Draken, den här gången. Vi har ju några januaridagar kvar i almanackan, innan filmfestivalen kör igång den 29:e. Det var något annat runt Järntorget, som lockade in oss i värmen.


Myrorna såklart! Det var nämligen precis här, i just den här butiken, som jag köpte tavlan med de färgade seglen, en gång för länge, länge sedan. Sedan dess har den mest hängt på toaletten...

En dag förra året, såg jag den plötsligt med nya ögon. Rättare sagt; jag såg den inte längre. Så där som det kan bli med saker man vänjer sig vid. Hög tid att byta ut de dammiga båtarna då kanske, tänkte jag. Och så fick jag för mig att de skulle lämnas tillbaka dit, där de kom ifrån. Det var i somras jag tänkte det. Såg soliga klippor och blått, öppet hav för mitt inre. Båtarna på tavlan skulle få möta havet på riktigt, innan deras nya öde var beseglat. Så blev det inte riktigt. De fick nöja sig med en snabb titt på älven, i bitande, snöbyig kyla.


Men, nu är de små fuktskadade båtarna i hamn. Back to where they started from, från min synvinkel i alla fall. Dessutom passade vi på att sno med oss ett par festivalprogram, när vi ändå var i närheten. Det går naturligtvis bra att läsa och boka allt online numera, men det är ändå något speciellt med att få bläddra analogt. Blädder blädder, bland alla spännande, rörliga berättelser!


Myrorna på Järntorget: Fyra våningar second hand. Med helgöppet långt in på eftermiddagen. My kind of store! Även om det är lite för mycket kläder och lite för lite "grejer", för att passa mig som hand i handske.

:)
/helena

ps Något gult fick följa med hem, lite påskigt. Och en slags vas. Mannen letade efter fler DVD-avsnitt av Seinfeld. (Ni minns kanske att jag berättade att vi aldrig såg den serien ordentligt när det begav sig, så det försöker vi råda bot på nu. Så himla, himla kul! Gillar särskilt att karaktären Elaine inte bara har en biroll, inte är något slags bihang till "grabbarna", utan att hon tillåts vara - minst - lika rolig som de andra!) Först hittade vi tredje säsongen, så den började vi med. Sedan hittade vi själva början på serien (tänk att allt tog sin början redan på åttiotalet), så den ser vi nu. Bara fem, sex säsonger kvar att leta rätt på. Ska nog gå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar