tisdag 10 november 2015

Z som i ZIG-ZAG


Minns ni den där soliga lördagseftermiddagen när jag åt isglass iförd mössa? Och plockade upp en vas i en trappa? Det där var förstås inte riktigt sant, mer än det om isglassen och mössan då. Vasen stod långt in i en hylla i välgörenhetsbutiken. Innanför diverse andra, vid första anblicken oansenliga, vaser. Tyckte genast om tyngden på den här, den vägde precis lagom i min hand. Och handtaget, hänkeln, kändes så välplacerad.


Stämpeln undertill är svag. Men jag tyckte, redan då när jag stod där bredvid second hand-hyllan, att jag kunde urskilja de välbekanta bokstäverna UE. Därtill nummermärkning 5005 (det ska tydligen vara ett M efter siffrorna också, men det går inte att se under min). Och det där lustiga lilla lövet - ser nästan ut som en pratbubbla, har ni tänkt på det? - som är Mari Simmulsons speciella signum. Ett löv, eller en pratbubbla, med initialerna ms inuti.

När jag kom hem konsulterade jag expertisen, och mycket riktigt, det är en Upsala Ekeby-vas i design av Mari Simmulson. ZIG-ZAG heter serien, från 1965, som består av ett flertal vaser och fat i olika storlekar. Min är ca 14,5 cm hög och 13 cm i diameter. Någon av vaserna är mindre till storleken än min och ett par, tre är större. Bland annat en golvvas. Färgen är ett kapitel för sig. Senapsgul skulle den kanske med lite god vilja kunna kallas, men någon kallade den olivgrön, och i ett visst ljus drar den definitivt mer mot grönt. Fast kanske mer mot avokado än oliv? På bilden inne hos Grödinge Antik och Design AB (klicka på den längst upp till vänster) kan man se att föremålen i ZIG-ZAG-serien förekommer i en brunare nyans också.

För trettio kronor blev den min. Znipp, Znapp, Znut.

:)
/helena

1 kommentar:

  1. För alla er som funderar hur ni hamnade här: Jo, det finns ett album av The Hooters som heter Zig Zag, förmodligen deras bästa...

    SvaraRadera