fredag 2 oktober 2015

Poesi. På sta'n.


Tittar in för att önska er precis vad ni vill och behöver. Precis vad ni vill, vill jag att ni ska få. Nu. Nu! NU! Tyvärr fungerar det inte alltid så, men man kan väl få drömma lite så här med barngalan i ena ögonvrån och en stor glädjetår i den andra. Känner stor glädje och stolthet över allt engagemang som visats lite överallt den senaste tiden. Heja!

På sta'n idag. Där lekte jag en egen variant av fyrans Bytt är bytt, kan man säga. Bytte två små fåglar och ett övergivet fat mot en vas. En oemotståndlig vas. Vad annars? Fåglar och fat hamnade hos Röda Korsets second hand, medan jag genast återställde den viktiga, viktiga prylbalansen genom att offra mig och köpa den fina glasvasen på Emmaus. Funderade på en kudde hos Röda Korset först, men jag kunde inte bestämma mig för om den var fin eller inte, så den blev kvar.

Vasen är lite speciell, den har dessutom stått där i hyllan ett tag. Ingen verkar vilja ha den. Utom jag då. Ekenäs Sweden, står det graverat under, men det är definitivt inte därför som den har ratats. Det beror på något annat, något helt annat som jag kanske visar er en annan vacker dag.

Men nu, en aning livsluft för våra mentala lungor, mina vänner. Lite pretto i överkant där kanske, men det är trots allt ett av poesins privilegier; att få framkalla lite överpretentiösa formuleringar ibland. Nu blir det opretentiösare. Eller mindre pretentiöst, som en del säger. Och vackrare. Det lovar jag. Poesi av min nya själsfrände YANG MU. Den taiwanesiske litteraturforskaren och poeten vet förstås inte om att vi är själsfränder. Men jag vet.

KVÄLLSMOLN (1978)
Vi stänger den låga porten och tvingar kvällsmolnen att
hålla sig utanför
betraktar en gråvit mås som sneddar över fältet
med många smultronställen och flyger rakt norrut
vi observerar att den milda fläkten
inte förmår hibiskusen att röra sig. Kanske
är det inte någon mild fläkt? "Om hibiskusen inte rör sig
hur kan du då påstå att det är en mild fläkt?"
"Sitt kvar! Sitt kvar! Du är en hibiskus och jag är vinden."
Hon skakar på huvudet, blyg som aftonrodnaden
lyssnar till löftet om en mild fläkt över hennes vackra armar 
och skuldror
krage och hår. När det mörknar går jag ut och ser
en eldfluga flyga in genom en liten glugg
och förstulet men med avsikt kretsa kring hennes vader


/ur Den Gröne Riddaren
Dikter av YANG MU
Med inledning och i tolkning
av Göran Malmqvist
Bokförlaget Tranan



:)
/helena 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar