lördag 24 oktober 2015

Nej, jag vill inte, jag vägrar...


...jag gör det bara inte!! Höll ett så krampaktigt hårt tag om den vackra boken att mina fingrar fullständigt vitnade. Ja, hela händerna blev faktiskt vita, ända upp till handlederna. Nej, nej, nej den är min! Bara min!! Inte röra! Dragkampen fortsatte i vad som kändes som en evighet innan hon lugnt, oberört sa: Jo, det går bra att låna om den.

Dragkampen var mental, som ni förstår. Men känslan är på riktigt. Den här boken vill jag inte lämna ifrån mig! Det är klart att jag blir tvungen så småningom, att lämna tillbaka bibliotekets ex., men jag tror att det här är en av de böcker som bara måste få bo i min egen bokhylla på en mer permanent basis. Boken är vacker utifrån - med sina slingrande kaprifoler - och in. Och hela vägen inifrån och ut. Hör bara:

"
MIDHÖST (1980)


I morgonkylan öppnar jag dörren och ser ut, en sparv
flyger lågt över trädgårdens vita dimma
den späda grästuvan darrar till, skakar av sig några daggdroppar
i den djupa och mogna stillheten
göms en gammal melodi. I natt kommer månen
att stiga från det avlägsna vassfältet

Lite dagen efter nynnar jag tyst
en lätt vemodig engelsk sonett
Allt är så stilla men ändå på något sätt så blockerat att
mina steg tvekar. Några äpplen faller till marken
markerande takten i en gammal visa. I natt kommer månen
att stiga från den avlägsna flodkröken

Jag böjer mig ner och betraktar den gula krysantemens blyga knoppar
den lilla trädgården grämer sig över frostens attack i går natt
med enkel retorik och väl formulerade metaforer
presenterar den sina argument intill staketet vilka
 med eller utan avsikt
formas till en gammal melodi. I natt kommer månen
att stiga bakom den avlägsna balkongen

"

/ur Den Gröne riddaren
Dikter av Yang Mu (2011)
Med inledning och i tolkning
av Göran Malmqvist
Bokförlaget Tranan



:)
/helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar