måndag 7 september 2015

Varför inte brodera sig ett kråkslott?


Är fortfarande otroligt splittrad. Försöker samla mina tankar framåt - och intryck bakåt - på mitt eget lilla sätt. Som ni ser.


Vi åkte till vackra Ramnaparken, som vi ofta gör. Åt en våffla till lunch, strosade sedan runt bland de gamla husen, humlestörarna, havren och de andra vajande växterna. Men denna gången gick vi in en sväng på Borås Museum först, inte bara för att värma oss, utan för att studera färgsprakande broderier från 1950- och 60-talen.


Färgsprakande!


Det var bara ett enda fel med den här utställningen: att den snart är slut. Om en vecka bara (15:e sep.). Hela sommaren har jag velat gå dit, men inte hittat tiden förrän igår. Eller fått tummen ur.


Ni får skynda, skynda om ni vill njuta av Ingrid Dessau's Gräshoppan eller Elsa Agélii's Kråkslott. Och av alla de andra ovärderliga mönsterskatterna från det fria broderiets guldålder. Eller så håller ni tummarna att utställningen är på väg åt ert håll härnäst, för den kommer ursprungligen från Östergötlands Museum och Hemslöjden där. Kanske har den gjort en mellanlandning här i Västergötland (Borås) bara för att komma till er sedan? Tyvärr har jag ingen aning om de spännande broderierna ska fortsätta kuska runt, eller om de snart är på väg tillbaka hem.


Är i alla fall otroligt glad att jag hann se (och visa er lite grand, även om man såklart måste uppleva detta live för att till fullo förstå storheten med alla de små busiga stygnen). Blev väldigt inspirerad och vill göra mönster av precis allting runt omkring mig nu. Allt.


En del av de broderade mönstren målades ju upp av konstnärerna först. Såg exempel på vattenfärger som lät färgerna (och växterna!) flyta ihop så vackert. Jag kan ju inte måla. Och har inte tålamod att sitta ner med nål och tråd någon längre stund än det tar att sy i en knapp. Men jag tänkte att jag kanske kunde göra tvärtom - skapa några fotocollage/graffiti av mina foton på färdiga broderier? Eller så gör jag fotocollage helt enkelt. På mitt sätt.

:)
/helena

ps Mätta och belåtna (och lite frusna i våra sommarjackor) åkte vi sedan tillbaka in till centrum för att njuta lite mer av gatukonsten. Fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar