tisdag 22 september 2015

(O)barmhärtigt


Vet inte hur det har blivit så, men i skåpet i hallen (på gränsen till köket) bor nästan alla mina tomtar. Där, väl synliga bakom glasdörrarna, bor de cirka elva månader om året. De delar jämlikt lokalitet med andra livsnödvändigheter som; kokböcker, krukor, smink, kontorsmaterial och sygrejor. Och den rosa elefanten. Den är ganska nyinflyttad. Innan dess levde hon på luffen, lite här och lite där. Ett tag stod hon på byrån i sovrummet, sedan ovanpå TV:n. Ibland har hon rullat ut sin trötta snabel över köksbordet, ibland har hon stått på piedestal. Men överallt har hon mest varit i vägen. Stått ut från mängden. Känt sig oönskad. Hos de två rosenkindade tomte-nissorna fick hon äntligen, någon slags, amnesti.

Hur jag ska kunna föra in den här småtramsiga texten på Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj står nog endast skrivet i stjärnorna. Jag gör väl ett försök.

Stjärndesigner-trion CKR - Claesson Koivisto Rune - har tagit fram årets stiliserade, rosa band. En liten cirkel, med en ännu mindre cirkel inuti. Ett synbarligen enkelt formspråk, därigenom smått genialt. 20 små "dubbelringar", som tillsammans symboliserar de 20 kvinnor som får bröstcancer i Sverige varje dag.

Och det är här elefanten kommer in. Klampar in. Den rosa elefanten i rummet. Så många som 20 kvinnor får alltså bröstcancer idag, här, i vårt välbeställda land! Obegripligt många. Därför måste kampen gå vidare. Forskningen måste komma ännu längre.

Bröstcancer slår urskiljningslöst. Obarmhärtigt. O-BARM-härtigt. Är ni med? Därför måste vi försöka visa lite barmhärtighet. Att köpa ett rosa band är väl det minsta vi kan göra. Snart är den rosa månaden här, då vill jag ha mitt band på bröstet. Mitt på bröstet. Väl synligt.

:)
/helena

ps Tio band. Så många snygga, smarta band har blivit till i Sverige genom åren. Här kan du se alla tio. Vilken är din favorit? Jag tycker fortfarande att Camilla Thulins spetslika band, från förra året, är smått magiskt. Men Gert Wingårdhs budskap, skrivet i blindskrift, slår nog det mesta. Smart, snyggt, eftertänksamt, inkännande och sant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar