söndag 27 september 2015

Han gillar djur, jag gillar djur


Tänkte att vi ni kanske har syndat lite mycket i helgen. Ätit lite för mycket kanske. Eller tittat på för många digitala skärmar. Shoppat lite onödigheter. Eller bara varit lite lagom lata och lättsamma. Hursom, så här på söndagen skickar jag in den rättfärdige Noa till er. Noah eller Noak, om ni så vill. Noa och arken. Och djuren. Kanske sitter vi inte riktigt i samma båt, Noa och jag, men en sak har vi sannerligen gemensamt: Vi vill båda rädda alla djuren!

Ser ni den lilla gula igelkotten längst ner? Igelkotten är ett av mina särskilt utvalda djur. En survivor. Ett urtidsdjur. En anpassningsbar överlevare. Den har lärt sig att leva tillsammans med oss människor genom flera årtusenden, både i skogen, på landet och i staden. En taggig liten krabat. Men. För att vara någon som ständigt har så många sylvassa vapen lättillgängliga, är den nog något av det fredligaste som vandrar - läs gulligt småspringer - på jorden. 

Bonaden, med Noa, hans familj, djuren och arken, kan mycket väl vara helgens bästa second hand inköp. Love it!

:)
/helena

ps För er som vill veta lite mer fakta om bonaden kan jag berätta att det på den lilla medföljande, bruna lappen bland annat står att läsa; att festbonaden är en mindre kopia. Originalet är utfört av bonadsmålaren Sven Erlandsson i Kind omkring 1820. Kopian är ett handtryck i åtta färger av textilkonstnärinnan Thea Tanner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar