onsdag 6 maj 2015

Längesen är en lång historia


För ett tag sedan åkte jag förbi en vägg full med klokskaper. Så jag klev ur bilen och...


...tänkte att det här kan jag inte bara åka förbi. Det här måste närstuderas! Ett, tu, tre jag sträckte mig på tå och vad fick jag se? En massa klokskaper, som sagt. Hör bara på det här:
"Vi är bundna till vår egen tid
men ändå måste vi använda
oss av historien för
att förstå oss själva
att tro oss förstå hur,
vad och varför vi lever
i den värld vi lever


Förmodar att det är elever och lärare som har slagit sina kloka huvuden ihop här. Och att det inte är en slump att väggen som denna "historiska bonad" satt/sitter på tillhör Borås Museum. Ett museum - och ett friluftsmuseum - med historien, bokstavligen, inbyggd i flera av de gamla byggnadernas väggar. Om väggar kunde tala, ni vet.


"Tiden börjar... Och historien... Då blir ett då DÅ... Och ett nu blir nu NU... ...Och det blir LÄNGESEN"

Känns så extra aktuellt nu - att tänka på då. Och nu. Naturkatastrofen i Nepal, ett enda stort pockande nu, nu, nu. Flyktingströmmarna över farliga vatten; vi måste göra något nu, nu, nu! Det stora krigets vingslag, som ett enda långt utdraget, mullrande då-dån. Ett det-får-aldrig-hända-igen-dån som vi aldrig får sluta att lyssna på.

:)
/helena

ps Barnen, de kloka, kloka. Vi måste bli bättre på att lyssna på dem. Det tänker jag jämt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar