måndag 19 januari 2015

Flitig på tronen


Det var väl passande, att jag hittade just det här lilla minnesfatet (för inte är det väl ett askfat, man kan väl inte fimpa på drottningen heller?!) samma helg som vi firade 24 år tillsammans, mannen och jag? 25 år hade hon - Drottning Elisabeth - "bara" suttit på tronen då, 1977. Nu har hon hunnit med över 60 år på sin upphöjda post.

Ett par antiktidningar fick också följa med hem från helgens snabba second handbesök. Bland annat en vårig version av Antik& Auktion, Nr 5 Maj 2010. Efter en första bläddring blir jag påmind om den bröllopsyra som rådde i landet då. Kunglig bröllopsyra, när Victoria & Daniel äntligen skulle få knyta hymens band.

Har inte läst Antik & Auktion så mycket tidigare, även om det har hänt att jag ropat in någon gammal årgång på auktion. Tänker mig att det får bli lite mer av den varan nu då kanske, när ANTIKVÄRLDEN läggs ner. Såg det, när jag botaniserade bland bibliotekets långa tidsskriftshylla senast. Så sorgligt, med en upphör-skylt, där intill en favorittidning. Även om Hem & Antik ligger högt upp på favoritlistan också.

Något klack till i mig, när jag såg drottningen ligga där och gnistra, bland kopparsaker och UE-fat. Det sa bara klick... Måste vara mitt trogna följande av den brittiska TV-serien: Antiques Road Trip, som gjorde sig påmint. Det här är precis en sådan liten sak som någon av de roliga och kunniga antikexperterna brukar plocka upp och vrida och vända på. Även om sakerna de hittar ofta är äldre - och dyrare - än så här.

Rosen, klövern. Och så tisteln då, som jag lärt mig, av den urgulliga antikkvinnan Anita, är Skottlands blomma nummer ett. Den återfinns på många skotska broscher, bland annat.

Nu siktar jag på 25. Tjugofem år på tronen här hemma. Haha.

:)
/helena

ps Antikrundan i all ära, men Antiques Road Trip som sagt, har ni missat den så sänder TV8 ofta någon säsong av serien. Både på TV och på play. Sedan vill jag gärna rekommendera På vintagejakt med Dominic Johnson-Hill också. Han reser runt i Asien, på jakt efter coola vintage-prylar och deras lika coola historier.

2 kommentarer:

  1. Alltid ett nöje att titta in hos dig, Helena! Med min nyväckta sakletarpassion blir det liksom lite extra intressant nu också att ta del av alla dina vackra saker och fynd. Oemåtståndlig tallrik säger jag som den kungliga nörd jag nu en gång för alla är. Och så undrar man ju lite ödmjukt vad det var för UE-fat som du lämnade där :) Och heja 25!

    SvaraRadera
  2. Sakletarpassion - sannerligen ett ord att gilla! Om man inte glömmer bort människorna bakom sakerna, vill säga. De som designat och lagt ner en massa arbete och sin själ och så.

    Och visst är hon oemotståndlig, i sin rosa stass, Elisabeth? Ja du, vad kan det ha varit för ett UE-fat? Hihi, ska inte hålla dig på sträckbänken, fatet var signerat "ms". Vet du vem det är? Lilla Upsala Ekeby-testet här alltså. ;) Jag har ett par vaser av henne här hemma, som jag verkligen gillar. Och fatet i fråga var fint, med turkosblåa kanter runt brun keramik. Men man kan ju inte ha allt. Och även om saker är fina, så är det inte säkert att de talar direkt till hjärtat. Eller magen.

    /helena

    SvaraRadera