lördag 6 december 2014

World Wide Window-shopping


Även om rubbet här - morgonrocken, tavlan och kopparna - är second handinköp, så händer det att jag drömmer om nya saker. Oftast stannar det dock vid drömmar. Eftersom det mer och mer känns lite som "mitt kall" att hålla vintage-flaggan högt. Högst! Och för att man blir så kräsen av att umgås med alla dessa unika skatter som bara finns där - i den bättre begagnade världen.


Men det finns nya "grejjer" och nyare design som jag bara inte kan motstå. Som Fia. Spel och bricka, i ett och samma oemotståndliga Bengt & Lotta-paket. Det var ganska många år sedan jag köpte min nu, men den finns fortfarande att få tag i. Satt och bläddrade i deras produktkatalog för 2014-2015, och där finns den praktiska, bärbara spelplanen med. Bland fågelljusstakar, filtar, träföremål och en massa annat fint. Tycker nästan Fia-brickan kan räknas som en designklassiker numera. En färg- och lekglad sådan!


Ibland fastnar jag fullständigt i alla - nya - vackra saker i alla välfyllda webb-shoppar som poppar upp i varje vrå av cybervärlden. Fast nästan allt här ovan är second hand. (Påminn mig gärna om att jag måste visa er vad som finns i den vita dalamönstrade mappen snart).


Tänkte dela några av mina finaste web-window-shopping-tips med er. Några känner ni säkert igen, för jag fortsätter gärna att drömma samma dröm om och om igen. Ni kan ju se det som julklappstips, om ni så önskar.

  • Denna blå/vita kopp känns som en dröm för den historiskt intresserade inrednings- och trädgårdsfantasten. Med ett lite annorlunda mönster. Unikt för Gunnebo.
  • Ta gärna ett längre varv i Gunneboslotts webbutik. Grämer mig att jag missade julmarknaden i det söta träslottets skugga.
  • Den lilla brickan med Tuvstarr på, får gärna bära min mellis hela nästa år.
  • En ljuslampett med samma långhåriga tös. Blir lite som en småländsk Lucia, med krona och allt.
  • Kudden jag aldrig slutar att drömma om. Med självaste Bauers. Deras profiler är så vackra tillsammans. Finns som handduk också. I bästa Horreds-kvalité.
  • Moderna Museets webshop kan man förstås klicka sig runt bland konst och inredningsdetaljer i evigheter. Har köpt en hel del julklappar härifrån genom åren. Svårt att välja bland allt fint bara.
  • Men min blick fastnar till slut i trädgårdslandet, igen. En vacker vattenkanna i plast! Är det ens möjligt? Jo, det verkar faktiskt så. Hela 12 liter rymmer den dessutom.
  • Och så vill jag ha sällskap av Nana i badrummet. Det är ju så trist att duscha själv... Skämt å sido, Niki Saint Phalle's 81 centimeter stora, uppblåsbara, staty skulle jag gärna umgås mycket med.
  • Avslutar med lite magisk Kurragömma för de små. Här är det lätt att gå vilse bland alla hållbara leksaksdrömmar. Vackert och roligt och miljötänkvärt. Jag vill gärna ha något i trä. Varför inte ett balancing tree eller en stor härlig bondgård! (71 delar ingår. S-ju-tt-io-en!).
:)
/helena

ps Har säkert  bloggat om alla mina second handkoppar vid det här laget. Utom möjligtvis den blå ifrån Höganäs. I Bara en Kalanchoe kan ni i alla fall se hur fint den röda koppen trivs tillsammans med en liten, liten blomma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar