lördag 6 december 2014

Moder Natur


Tänkte att ni också behöver lite tröst. Jag gör det definitivt. Med bussolyckor och skottlossningar alldeles runt knuten är det svårt att inte bli ledsen och uppgiven. För att inte tala om situationen i maktens skakiga mitt.

Sällan vänder jag mig till högre makter. Vänder mig hellre mot konsten, dikten, alla människans inneboende krafter. Tänker att vi definieras så mycket av vår förmåga att använda våra gemensamma och individuella gåvor på ett bra sätt. Ett icke-destruktivt sätt.

Men ibland behövs en bön, en dikt. En bön till våra inneboende högre makter. Maria Wine ber så bra åt oss:

Moder Natur
Moder Natur
du som är i rymden och på jorden
medmänskligt vare ditt namn och din makt
Giv oss varje dag vårt berättigade bröd
som du i din födelseiver fråntager så många
Fräls oss från mera av din vrede:
din slutgiltiga dödsdom är oss nog 
Inled oss gärna i frestelse
att vi kan pröva vårt motstånds styrka
Förlåt oss våra frågvisa skulder
såsom vi ock förlåter dig
som är oss svar skyldig 
Ty livet och dess frågor är våra
dess gåta din makt i all evighet
Amen


/av Maria Wine
ur Kosmisk hembygd (1993)
en ekologisk bok för alla
en antologi av Göran Hassler


<3
/helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar