fredag 26 december 2014

Bara ett par julsnaps


För mig är det jul när de röda Willow-faten från Old Gustavsberg åker fram. Det är något speciellt att äta på 70-åriga tallrikar. Älskar när det lilla fågelparet tittar fram bakom brysselkålen och de obligatoriska oliverna. (Jag kan inte leva utan oliver, om nu någon skulle ha missat detta ovärderliga faktum angående mig och mina matvanor).

Till Monica julen 1947, står det handskrivet på försättsbladet i den vackert slitna Djungelboken. Lilla Monica. Idag är hon lite "större". Min mamma.

Svensk bearbetning för ungdom av Walter Nyqvist, står det tryckt strax bortanför dedikationen. Det finns bilder i den. Gunnar Widholms väldigt oDisneyska bilder.

:)
/helena

ps Apropå filmen om Mowgli, Baloo och co; funderar på om jag någonsin har sett den i sin fulla längd? På originalspråk? Tror faktiskt inte det. Kanske ska åtgärda det nu då, för visst skulle SVT visa den någon dag snart? Var det redan idag tro? Eller imorgon? Får kolla upp det. Dagvill är visst bara förnamnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar