onsdag 26 november 2014

Skånska Lasse till Mellon?


Hörde att det var en hel del skåningar i det kommande Melodifestivalfältet. Saade bland andra. 

Själv hittade jag en gammal, lustig visa av Skånska Lasse (1880-1937). Theodor Lorenz Larsson, som han egentligen hette, var född utanför Trelleborg, bodde större delen av sitt liv i Mjölby, hade elva barn, arbetade som snickare och skrev - enligt legenden - sina visor på hyvelspån.

Motorcykeln heter visan. Här kan ni höra Sigge Fürst sjunga den, precis så där hurtigt som sådana här gamla visor ska sjungas. Och här hittar ni texten, om ni vill skärskåda. Rimmet singeliduttan, ta mig sjuttan och uttan alltså... Helt klart melloklass på det!

:)
/helena

ps Visst är det lite lustigt, när man börjar se något, som man själv hållit på med länge länge, plötsligt förvandlas till en allmän trend? Som det här med böcker i inredningen. Jag har "alltid" använt mig av det. På alla möjliga vis. Tycker det är ursnyggt med gamla slitna halvfranska band till exempel. Nu ser man böcker i fönstren "överallt". Lustigt, som sagt. Ja, det var kanske inte jag som uppfann hjulet trenden ända ifrån första början, men ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar