lördag 5 april 2014

Ingen konst att stanna i sängen


Det är inte första gången som jag tänker på det - hur saker och händelser verkar haka i varandra. Som nu när vi läser Alice Munros Tiggarflickan (läs gärna SvD-recensionen där Munro kallas för den mänskliga själens kartograf) högt för varandra och måste slå upp målningen King Cophetua and the Beggar Maid av prerafaeliten Edward Burne-Jones av ren nyfikenhet.


Sedan läser jag i nya numret av Sköna Hem (nr 5/2014) om vintageälskaren Lynda Gardener, hon som har en butik - Empire Vintage - som skulle kunna få vem som helst att åka till Australien bara därför! Hemma på väggarna, i det mest ljuvliga vintagehem man kan tänka sig, har hon en hel samling av porträttmålningar. "... De melankoliska manliga porträtten med sina mörka fonder kontrasterar mot de vita väggarna och lägger nästan lite sordin på rummen. Lynda tycker det är som att ha flyttat in med en ny samling vänner. ..."


"... Varje föremål, varje tavla, har en historia och är inte enbart dekorativa objekt. ..."

Precis så känner ju jag! Med mina saker. Och med alla nya bekantskaper man ständigt gör i den stora vida second handvärlden! Min senaste bekantskap heter Ivar Kamke. Han var en svensk konstnär som målade porträtt. Bl.a. Gärna av sin vackra hustru - Käthe Kyritz sedermera Kamke, som också var konstnär. 1910 träffades de, på hösten. Målningen där hon står mitt i grönskan heter Sommar och är daterad 1911.

Bland Kamkes ljus och skuggor har mitt blommigaste bokmärke hittat hem.


Här är han ju - Ivar! Så snygg dessutom. Tänk, för bara 30 kronor ropade jag in en hel liten hög med konst- och arkitekturböcker. De ljusa linnebanden är så fina, så det gör inget att pappersomslagen är sönderfallna eller helt borta i vissa fall. Den genomträngande röklukten och de nikotingula, för att inte säga nikotinbruna, bladen påminner om en annan tid. Inte nödvändigtvis en bättre - eller sämre - tid. Bara en annan.

:)
/helena

ps På oljemålningen (foto nr 2), med kvinnan i blå rock, har han dock avbildat sin dotter, Gudrun (1935).
pps Boken heter: Ivar Kamkes Konst - Ett urval målningar, teckningar och grafik med inledning av Martin Strömberg. Copyright and Printed by NORDISK ROTOGRAVYR Stockholm - Sweden 1939.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar