måndag 31 mars 2014

Mellan hundörat och den lilla kaffefläcken


Som ni vet, tycker jag att något av det bästa man kan finna i second handvärlden är sådant som man helt enkelt inte kan leva utan. Som gröna IKEA-örngott och sköna böcker.

CD-skivorna är mannens. Särskilt den som det står Parental Advisory Explicit Content på.


Nädå. Jag ska också lyssna. Men det är oftast just i de hyllorna som mannens fastnar. Jag fastnar mest i hyllorna med bra-att-ha-saker i. Som sköna örngott. Vackra värmeljushållare. Och gröna böcker. Och bruna böcker. Och blåa böcker. Och alla andra böcker. Bland annat. Bland mycket annat. Fast allt det där vet ni förstås redan.

Alf Henriksons Samlade dikter är vi nog lika ivriga att sätta tänderna i, båda två. Lika ivriga att sätta pupillerna i. Eller näthinnan då. Eller gula fläcken, om vi nu ska vara riktigt noga. I alla fall.

Detta är del 4. Av 4. Illustrerad med roliga små teckningar av Björn Berg. Det var bara den delen som fanns där i hyllan, så då är det bara att hålla tillgodo. Och le hela vägen fram till kassan, med sin enda kära del i famnen. Så är det ju att handla second hand. Så är det att brinna för andrahandsvärdet hos saker och ting. Det gäller att älska både hundöronen och kaffefläckarna. Och allt däremellan!


"Hövlighet kostar ingenting och ger ansenlig vinst ändå.
Det kan inte de dumma begripa, det kan bara de kloka förstå.
Det är den räntablaste färdighet som de stora kan lära de små."


Räntablaste. Så kul! Men nu måste jag sluta. Sista ordet ger jag till Alf Henrikson Solon Sälgequist:


Samtal med datorer

Medan datorn och människan talas vid
flyger timmarna spårlöst bort.
Att sitta och prata med datorn tar tid.
Livet är kort.

Elektronerna dunstar sin kos utan spår
och livet går verkligen fort.
Datorn pratar och timmarna går
och inget blir gjort.


/ur Alf Henriksons Samlade dikter - Anacka, Rhymes, Tittut 
Del 4. Atlantis Stockholm, Alf Henriksons arvingar 1999
Bokförlaget Atlantis AB 1999

:)
/helena

ps Här hos Alf Henrikson Sällskapet hittar ni nog allt man kan vilja veta om denne underfundige man. Och säkert lite till.

pps Och när jag sökte vitt och brett, alldeles nyss, på Alf Henrikson hos antikvariat.net så fick jag exakt 1393 träffar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar