fredag 3 januari 2014

Nyårsunder no 2


Om det är något som tidens gång har lärt mig så är det att vara försiktig med löften. Alla slags löften, inte bara de som ges med en något uppstudsig självsäkerhet i blicken, en gång om året. Det är kroppen som har lärt mig att inte huvudet eller hjärtat eller magen får lova något som de övriga kroppsdelarna inte kan/vill vara med och hålla.

Men undrens tid är tydligen inte förbi. För ett tag sedan slog det bara ner som en blixt - löftet jag vill avge. Ett löfte jag dessutom är ganska säker på att kunna hålla: Jag ska lyssna mer på Stevie Wonder! Bara så där. Plötsligt bara visste jag att så måste det bli. Vet inte riktigt varför, men 2014 ska bli mitt och Stevies år. Vi ska bli så tighta. Såå close. Kanske bara för att jag har alldeles för dålig koll på någon som är så bra på det han gör. Och på allt det som han redan har gjort!

Bilderna ovan har egentligen ingenting med löftet att göra, mer än att jag kom på att om det var några bilder som överhuvudtaget kunde sammanfatta mitt 2013, så måste det vara dessa. Kombinationen av när Beatles kom till Sverige och till min lilla stad Borås för 50 år sedan, 1963, och bilden av mitt något enbenta sommarhalvår. I nästan en månad var jag soffbunden. Och utlämnad till böckernas och fantasins värld. Även om just boken om Beatles: Yeah! Yeah! Yeah! The Beatles erövrar Sverige av Börje Lundberg och Ammi Bohm inte precis tillhör de värsta fantasyböckerna. Här handlar det mest om fakta, en del hårda och många mjuka. Som kartan som visar, nästan allt vad "de fyras gäng" tog sig för i den stora huvudstaden. T o m en och annan kisspaus finns utmarkerad, om jag minns rätt.

Hursom är löftet om Stevie Wonders och min närmare bekantskap redan Signed, Sealed, Delivered så att säga. Tänkte att det var en bra idé att börja med en låt som gavs ut samma år som jag själv tittade ut. Stevie - You've got my future in your hand...

:)
/helena

ps Jo, mannen verkar förresten nöjd med sitt nya skrivbordsfoto. Tror han tycker att Herr Gårman är smart här - som smiter lite. Nu har jag även hittat ett nytt skrivbordsfoto till min lap top. Ett foto som jag vill ha som målbild. Ett foto som jag hittade på en av bloggarna i den just nu något slumrande? inspirationsfabriken. Jag smet in på en så skön fotoblogg. Eva har en blogg. Om jag överhuvudtaget ska behöva skutta något i år, så vill jag att det ska vara så här. Av ren nyfikenhet och glädje! Kan man annat än att älska katter? Och fotografer som är så här bara på att fånga dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar