onsdag 18 december 2013

Faktum är att tiden går


Fotografen Frederik Lieberath (som brukar plåta åt Apple och Hugo Boss) har riktat sin lins mot Faktumförsäljarnas prylar. Vilka prylar kan du absolut inte vara utan? En spännande fråga som Faktum och Forsman & Bodenfors tagit fasta på i årets Faktumkalender - Mina Prylar. De lät tolv försäljare, välja de saker de inte klarar sig utan.

" ... - Varje sak har sin egen historia som berörde mig djupt. De blev som porträtt av den som lämnat in dem - en individ trädde fram ur anonymiteten, säger Frederik Lieberath. ..."

"... Jobbet startade en massa tankar, det berikade mig och fick mig att känna hur trött jag är på det slentrianmässiga konsumerandet. ..."

Faktumkalendern 2014 finns att köpa ute hos försäljarna, alldeles i nästa gathörn, nu. Dessutom kan man köpa den i Faktum-butiken, men då måste man köpa minst tre. Varför inte köpa den till ett par vänner också?


Här hemma brukar vi oftast hänga upp den lokala fotoklubbens kalender på väggen. Med svart/vita bilder från svunna dagars gator, torg, hus och gränder, i den lilla staden där vi bor.


Men egentligen behöver man kanske inte kalenderbita så hårt, tänker jag. Bättre att skaffa sig en mjukare approach till tidens gång. För vad behöver man egentligen mer veta, än att efter vinter kommer...


...vår?

:)
/helena

ps Snart, snart, snart ska jag sätta upp den (av någon nybliven 1959-års mamma eller mormor eller farmor?) broderade årstidskalendern på väggen. Den ska sitta alldeles vid mitt huvud, på min sida av sängen, så att det första jag ser när jag vaknar är att; än finns det tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar