fredag 22 november 2013

Ja, där sitter hon allt well


Vet inte hur det är med er, men jag känner ett stort behov av ljusterapi just nu. Och i min värld finns inget ljusare än konsten.


Så vad kan passa bättre än ett uppslag i boken om de stora mästarna i modernt måleri? Boken som jag hittade i en bokhylla inne på Myrorna i sensomras. (Stora mästare i modernt måleri, 1962, med inledning av Werner Schmalenbach)


Wyndham Lewis heter konstnären som jag inte alls känner till. Kände till. Och kvinnan som varit klok nog att "bulla upp" med en massa böcker heter förmodligen Edith Sitwell. Eller hette, för här pratar vi om en skapelse från 1920-30-talen någongång. Målningen heter i alla fall så: Edith Sitwell.


Den stora novembertröttheten har alltså slagit till även här, hos mig, så ni kan väl ha lite förståelse för att jag bara måste få pigga upp mig med en dålig rubrikordvits då och då.

:)
/helena

ps Och hjärtat är såklart till er, kära tappra läsare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar