måndag 25 november 2013

En bock, en president & en gudfader


Tusen tankar om minst en miljon saker pågår i min hjärna just nu. Så, de här närmaste veckorna kan bli lite svettiga. Med andra ord - det kan bli lite svettigt att hinna med både allt det roliga och allt det andra. Men en liten liten bock har ändå kommit upp, jag tänkte att han nog har gjort sitt vad gäller pepparkaksbak. Det vittnar hans rostiga insida om.


De små brittiska (churchillchina.com) dessertfaten, med en lejonprydd stämpling på baksidan, är fyra till antalet och kostade 15 kronor sammanlagt, hos Stiftelsen Vitrysslands välgörenhetsloppis. Först påminde faten mig om våren, med sina blåvingade fåglar. Sedan tänkte jag på höstens skördar. Sedan kom jag på att de klara, mustiga färgerna nog räcker året om.

Här kan ni läsa om Churchill's mer än 200 år långa porslinstradition.

Funderar på om det inte börjar bli dags att baka äppelpaj. Jag bet i ett så syrligt och saftigt Ingrid Marie idag. De är så vackra också, med sin blandning av mörkrött och klargrönt. Har jag berättat att jag har bakat efter samma recept i, nästan, hela mitt liv?


En del böcker köper jag bara för att de är så vackra, som ni vet. (Och för att de finns kilovis i välgörenhetsaffärerna!). Men Mario Puzos Pilgrimen vill jag gärna hinna läsa också. Redan på sidan ett är jag helt fångad i ett fjärran myllrande och tågvisslande New Yorkliv:

" ... Han galopperade en bit framåt i den varma sommarkvällen, genom en öken som inte var av sand utan av sten. Utanför portarna satt kvinnorna på sina pallar och trälådor och skvallrade, och i gathörnen stod männen i små klungor och rökte De Nobili. Och under tiden ägnade sig ungarna åt den livsfarliga leken att rusa ut på gatan, där de under skrik och stoj hängde sig fast vid de sakta framrullande godsvagnarna. Allt fick liv och rörelse i det dämpade, rökfyllda ljuset från de gula gatlyktorna, som här och var bröts av det knallhårda vita skenet från gottbutikens skärmlösa lampor. Vid varje tvärgata kom det en frisk fläkt nerifrån 12th Avenue och Hudson Rivers cementkaj. Den svalkade häst och ryttare och kylde av det heta svarta loket, där det sakta tuffade fram under ideliga små varningssignaler. ... "

/ur Pilgrimen av Mario Puzo
Originalets titel: The Fortunate Pilgrim
Översättning av Lars Ekegren
1964
Stockholm 1974
Kungl. Boktryckeriet P.A. Norstedt & Söner



:)
/helena

ps Jag skulle gärna länka oftare till Stiftelsen Vitrysslands sida, men hur jag än letar så kan jag inte hitta en helt uppdaterad version? Torsdag den 5:e dec kl 16.30 - 19.00 har de i alla fall loppisförsäljning nästa gång, enligt egen utsago. Adressen hittar ni här. Om ni har vägarna förbi Borås då så...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar