onsdag 27 november 2013

Bara en bisak?


  • Fibblesolbi
  • Silvergökbi
  • Guldsandbi
  • Dvärgsandbi
  • Storfibblebi
  • Väddsandbi
  • Kustbandbi
  • Vialgökbi

OCH Praktbyxbi. Känn på den - Praktbyxbi!

Jag är inte helt säker på att alla dessa bin verkligen existerar (eller att jag har stavat deras namn rätt heller för den delen...), men det var listan på dessa, enligt morgontidningen, rödlistade bin som fick mig att komma ihåg det här fotot. Förmodligen den bästa närbild som jag tog under hela sommaren.

Älskar att jag visuellt lyckades fånga nektarjägaren innan den tog till flykten igen. Älskar hur upptagna de små liven kan vara av att utföra sitt mycket viktiga - och njutningsfulla kan man tänka sig - arbete. Älskar dagar när man har tid att inte bara gå förbi (hihi!) en av livets förunderliga, skenbara detaljer.

Artikeln i tidningen gör mig så glad! För den handlar om ett stort vägbygge. ?! Ni kommer att förstå, vänta bara. De ska flytta på bina först. Fattar ni nu? De ska ta sig tid att försiktigt, försiktigt gräva upp de ovanliga bina från sina hålor i en sandslätt innan de börjar själva vägbygget. Fattar ni nu då?

" ... - Boplatserna kommer att flyttas cirka 100 meter söder om den boplats bina har idag. Vi bygger ett mikrosamhälle för bina där de kan övervintra, säger Andreas Gustafsson, projektledare för vägbygget på Trafikverket. ... "

Är det inte precis sådana solskenshistorier man behöver höra när man just har gått från att frysa häcken av sig till att återigen bli blöt om fötterna? Som avslutning, angående vad som händer när själva vägen är klar, säger projektledaren:

" ... - Vi kommer att lägga tillbaka sand- och jordmassor på vägslänten för att återskapa en miljö som bina trivs i. Det är dessutom viktigt att behålla den fröbank som finns här och som bina lever av ... "

(Citaten är hämtade ur Borås Tidning, 131126)

Mmm, mumma för ett varmt klappande djurvänshjärta. 
:)
/helena

ps Visste ni förresten att det finns både sociala och solitära bin? Nästan som vanligt folk då, tänker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar