måndag 5 augusti 2013

"... som buketter av syrener, rosor och tulpan ..."


" ... uppträda kokett: hon satt och koketterade med sin kavaljer
äv. bildligt försöka göra sig intressant genom att (alltför tydligt) visa fram trendiga åsikter eller egenskaper: han koketterade med sin fördomsfrihet
HIST.: sedan 1809; av fr. coqueter med samma bet. ... "

Det verkar säkert hur trist som helst, men faktum är att jag gillar att sitta och läsa i ordboken. Som häromdagen när jag ville kolla exakt vad kokettera betyder. Och hur gammalt det är. Kokett härleds historiskt enl. Svenska Akademiens "Svensk ordbok" till så tidigt som 1731 medan kokettera tydligen inte går att belägga att det användes förrän 1809.

Gillar särskilt alla orden som passerar på vägen till det ord som man egentligen söker, som alldeles nyss när jag slog upp kokett igen. Eller egentligen kokettera. På sidvägen till kokettera mötte jag både "fikonspråk" & "hönsmamma". Roliga ord att träffa på, tycker jag. Man ser dem inte direkt varje dag, menar jag.

"Men i nätta flockar som buketter
av syrener, rosor och tulpan
Stockholms unga damer och koketter
skymta fram vid Feiths och Röda kvarn."

/Evert Taube, Stockholmsmelodi (i Frithiof Anderssons visbok, 1929)

 :)
/helena

ps Kom bara att tänka på att jag inte länkade till den braiga auktionsfirman som vi besökte i onsdags, så jag tänkte åtgärda det nu. En av mina käraste vaser kommer förresten därifrån. Här kan ni läsa om en del av utropen och kika på bilder (bl.a. på en MC Monark från 1951 och ett... dockhus!) inför onsdagen som kommer (7:e aug) om ni skulle ha vägarna förbi. Därefter tar de välförtjänt semester i några veckor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar