lördag 24 augusti 2013

MIN igelkott - helt krasst


De senaste veckorna har varit mycket givande. I alla fall vad det gäller second handinköp. Ni som följer mig lite närmare, oftare, tätare inpå - ni vet att en av min arbetsuppgifter i vårt "AB Poesi", som jag ibland brukar kalla det, består i att hitta lämpliga priser.

Alltså, nu får jag kanske förklara lite grand - för er som tittar in här lite mer sporadiskt. Mannen & jag sysslar bland mycket annat med att arrangera poesi- och musiktävlingar. Där man kan vinna priser. Om man har lite tur. Och lite skicklighet. Det är dessa priser som jag med fördel hittar i den stora vida second hand-världen.

Fast ibland är det svårt. Inte att hitta något, men att lämna saker ifrån sig. Ofta vill jag behålla allt fint, roligt, speciellt själv. Fast det går ju inte.

Som den här keramik-igelkotten då - hur underbar är inte den?! När man skakar på förpackningen så hör man de små krassefröna "spela" mot insidan av förpackningen. Fast vem vet hur gamla de fröna är egentligen? Om jag förstått det hela rätt så försvann tyska BAY Keramik någongång i slutet av 1900-talet. Så det kanske är bäst att inhandla lite nytt att odla.

Är det förresten någon som vet vad den Australiensiska valutan står i? Skjortan jag fann i en välgörenhetsbutik har enligt den obrutna förpackningen kostat 99.95 AUD. Jag betalade 15 kronor. Lite stor är den nog för mannens lagom lilla stora lekamen, men kanske att den krymper om man tvättar den tillräckligt varmt? Skjortan alltså. Förhoppningsvis inte kroppen...

Och så boken då, som var en del i en 3 för 20 kronor deal, och som är skriven av hon som skrev boken bakom filmen - "Sarahs nyckel" - Tatiana De Rosnay. Minns ni när jag skrev om filmen som lärde mig något nytt i det evighetslånga, aldrig sinande, synbarligen outtömliga kapitlet om världskrigen?

Bara framsidan - Parisboulevard 1885 - målad av den framstående finske konstnären Akseli Gallen-Kallela (Axél Gallén)! Se bara på den lilla tunna hunden och speglingarna i den våta vägen! Ett omslag som lockar till läsning. Och handlingen i "Huset du älskade" låter både intressant och viktig.

Så tyvärr, för er som hade tänkt att komma på något av våra kommande arrangemang, måste jag nog behålla både keramikkotten, boken om en kvinna som har en historia som är lika delar unik och igenkänningsbar över epokerna. Och skjortan med de grönvita rutorna som jag så gärna vill se mannen i. Fast han egentligen inte klär bäst i grönt.

:)
/helena


ps Jag tänker nog odla kattgräs i den. "Kotten". Om jag behåller den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar