torsdag 8 augusti 2013

Lilla Högoddsgatan


Hur stor är sannolikheten att en gata som man en gång i tiden besökte nästan varje dag plötsligt är till salu? Nej, förresten ordet besökte passar nog inte så bra in här - nästan bodde - är de två orden jag söker. Hur stor är sannolikheten att man intet ont anande går på en auktion i hopp om att kanske ropa in några intressanta böcker eller så, och så ligger det en välbekant gata i vägen?

Nu uttrycker jag mig nog lite luddigt - igen - för det var inte bara gatunamnet som klingade mer än välbekant - det var själva adressen! I mer än 10 års tid arbetade jag nämligen just precis där i 39:an. I den gråmålade bottenvåningen på det i övrigt aprikosa huset på Lilla Brogatan. Mitt i vår lilla stad ligger den - sitt namn till trots - ganska stora gatan.

Kan någon var vänlig att ge mig en snabbkurs i sannolikhetslära? Please. För till saken hör dessutom att vi av olika anledningar inte fått möjlighet att besöka mer än ett par auktioner hittills denna sommar.

Så, om någon fortfarande tror på slumpen efter att jag lägger till ytterligare ett faktum i osannolikhetsleken; den här typen av gamla gatuadresskyltar dyker väldigt sällan upp på auktionerna i vårat närområde (!?), så lämna gärna en kommentar och förklara. Förklara allt. Om hur planeterna snurrar, hur humlan klarar av att surra samtidigt som den flyger och hur de här skyltarna råkade komma just i min väg. Och gärna allting annat obegripligt också. Please.

:)
/helena


ps Vän av ordning undrar kanske vad alla damkläderna gör bland "mina" skyltar? Jo, de hänger faktiskt där som en påminnelse till mig själv, så att jag inte ska glömma bort att komma ihåg att redigera klart fotona till det kommande inlägget om en alldeles särskilt trevlig second handaffär som jag besökte för ett tag sedan.

pps Tack Jocke! - jag är nästan säker på att han heter Jocke - för att mannen fick fota dina fina, och alldeles nyinropade, skyltar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar