måndag 29 juli 2013

Skratt-i-magen-poesi!


När man är så där riktigt glad så att man inte riktigt vet vad man skall göra av allt - det glada. Då kan det vara bra att ha något skrivdon lättillgängligt. Ja, jag är medveten om att det där lät som att jag är född på stenåldern och att jag med skrivdon menar en gåspenna och ett bläckhorn. Och det gör jag förstås också eftersom jag - som ni vet - har svårt att hålla mig borta från drömmar om svunna tider...

Men jag menar också alla former av skrivhjälpmedel. Allt från diverse paddor och klösbrädor till helt vanliga, alldeles opixliga pennor och knattriga skrivmaskiner. Bara man får skriva ner det man känner. Om man är glad. Eller oglad för den delen. Men jag vill bestämt hävda att den där gamla myten om den lidande konstnären, poeten, definitivt är just det - en myt. Det finns inget som säger att man inte kan skapa de allra mest givande alstren med ett leende på läpparna. Det tycker jag att Noras ord bevisar!


Solen värmer mitt ansikte,
löven vajar i vinden.
Man kan höra fåglarna sjunga,
och bäcken brusa.
Jag känner mig lätt som en fjäder,
när jag springer i gräset.
Blommorna doftar,
och humlorna surrar.
Skrattet bubblar inom mig,
för med dig är allting möjligt.


/av Nora Svensson





:)
/helena

ps  Klicka för att komma till poesitävlingspublicering - Del 1: 'Det här är Charlotta. Hon gör mig glad!'
       Klicka för att komma till poesitävlingspublicering - Del 2: 'Det bästa med poesin...'
       Klicka för att komma till poesitävlingspublicering - Del 3: 'Poesi är aldrig ute'
       Klicka för att komma till poesitävlingspublicering - Del 4: '(T)ankfull'
       Klicka för att komma till poesitävlingspublicering - Del 5: 'Regnets (och Johns) onomatopoesi'
       Klicka för att komma till poesitävlingspublicering - Del 6: 'Kort och precis poesi'
       Klicka för att komma till poesitävlingspublicering - Del 7: 'God Ny poesi!'
       Klicka för att komma till poesitävlingspublicering - Del 8: 'Får det lov att vara lite poesi?'
       Klicka för att komma till poesitävlingspublicering - Del 9: 'Blink-blink blinkande poesi'
       Klicka för att komma till poesitävlingspublicering - Del 10: 'Ett kärleksfullt, och poetiskt, band'
       Klicka för att komma till poesitävlingspublicering - Del 11: 'Var rädd om (j)orden!'

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar