lördag 1 juni 2013

Filmnördar


Vi våndas, vi har ett beslut att ta. Ingenting livsavgörande direkt, men ändå ett viktigt och svårt beslut för oss. Vi funderar på om vi ska pausa vår filmprenumeration ifrån Lovefilm över sommaren.

Hörde jag någon dra en djup antiklimax-suck? Men det är ett svårt beslut att ta, jag lovar! När man inte alltid kan lita på att kroppen vill ställa upp och göra det man själv vill, då är det skönt att åtminstone kunna retirera till soffan. Samtidigt som man kan få uppleva alla tänkbara världar, situationer, århundraden, walks of life, våndor och upptäcker - utan att behöva tvinga kroppen att lämna den där nersuttna platsen, mittemellan två lagom opuffade soffkuddar, som jag kallar min.

Men så var det ju det här med all läsning också. Allt jag lovat mig själv att hinna läsa. Alla erfarenheter, kunskaper, ord och bilder som jag vill ta del av.

Och så har vi precis börjat på ett nytt skrivprojekt, som kommer att ta tid.

Och så vill jag hinna kika in här till er, såklart!

Och så var det den här mannen, Mark Cousins. Jag läser vad Jan-Olov Andersson skriver om honom i Aftonbladets TV-tidning; "... Tillsammans med skådespelerskan Tilda Swinton arrangerar han en ambulerande filmfestival som de kör runt med på en lastbil och visar film för folk i småbyarna på det skotska höglandet. Nu ska han alltså undervisa de svenska tv-tittarna i filmens historia. ..."

Så då var det det här med att hinna titta på en 15 avsnitt! lång serie om filmens historia också. Med klipp ur ett 40-tal filmer i varje avsnitt?! Puh. Svettigt. Men någon måste göra det - se alla avsnitten - och vem, vilka, skulle göra det om inte vi? Mannen och jag. Två riktiga filmnördar.


:)
/helena



ps Ikväll börjar den; The story of film. Missa inte första avsnittet om filmens födelse (1900-1920). Hur allt startade med Edison och bröderna Lumière. Om fransmannen som åstadkom världens första specialeffekter och om de allra första filmstjärnorna. (Allt enligt Aftonbladets TV-tidning).

pps Här! kan ni läsa SvD:s recension av The story of film, när man läser artikeln "Läckert uppdukad klokskap om film" så förstår man ännu mer att det här är en mycket speciell dokumentärserie, präglad av en mycket speciell filmregissörs speciella sätt att se på filmhistorien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar