fredag 7 december 2012

Servera advent på fat


Vi går i väntans tider, säger de. Ja, jag vet inte vad ni väntar på, men jag väntar på att någon ska komma hit och vifta med sitt dammvippetrollspö över alla de kära sakerna. Då lär jag få vänta. Så medan jag väntar plockar jag fram lite adventssaker. Smyger fram dem, nästan som en katt som vädrar fågelsällskap. Placerar dem med omsorg mellan tingen som alltid står där. En del får ändå maka på sig en stund, som den gamla Elgen. Och vem vet, någon gång framåt jul eller så, kanske jag har hunnit få upp en eller annan stjärna i fönstren också? Julen 2013 alltså.

Den randiga svansen slingrar sig så fint och den utsträckta tassen sträcker ut sig långt bortom alla stjärnprydda förväntningar.


Men kanske skulle jag låta den ståtliga ängeln breda sina vita vingar över allt dammet istället?

"efter Tegning af Gerhard Heilmann", står det på baksidan av den gamla jultallriken eller "juleplatten". Engelsk tillverkning med dansk finish? Jo, det verkar onekligen så. Och med en tysk teckning som förlaga? Internationellt så det förslår. Hoppas att hon ska trivas här bland de mycket blandade sakerna i evigakvinnor-hemmet.

Först trodde jag att ängeln var exakt 80 år äldre än Paul Hoffs Gustavsbergskatt, för det ser ut som 1906 när man försöker tyda de suddiga siffrorna. Men sedan hittade jag en sida här! som låter meddela att firma 'Furnivals' döptes om till Furnivals Ltd 1913, så kanske är det inte en nolla utan en etta eller möjligtvis en mycket otydlig tvåa framför sexan? Jaja, spelar roll.

Kan inte riktigt bestämma mig för, vilken av de två rogivande varelserna som är bäst lämpad att få hedersplatsen mitt emellan den lilla, lilla mamman - hon syns inte på fotot så såå liten är hon - och den lilla, lilla pappan? Vem tycker ni? Den beskyddande gamla blomsterängeln eller den rara randiga katten?

:)
/helena



ps Här! hittade jag en sida för alla oss: "Lovers of Blue & White"! Där finns en online-shop. Och ett Museum med uppslags-/sökdel. Praktiskt OCH vackert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar