måndag 15 oktober 2012

Soffan - Skottland, en enkel tripp


What's so great about it anyway? Nu vet jag. Varför det heter Great Britain. Oh yes!

Vet inte riktigt hur det gick till, men helt plötsligt upptäckte jag, någongång i förra veckan, att den tredje säsongen av mitt absoluta favoritantikprogram höll på att sändas som bäst i tv 8. Närmare bestämt, hade pågått i flera veckor redan. Hur kunde detta hända?!? Hur kunde jag ha missat denna säsongsstart? Jo, jag tror faktiskt att det beror på den tidigarelagda sändningstiden. Redan 19.00 sänds Antiques Roadtrip. I tv8, varje vardagskväll. 30 avsnitt ingår totalt i denna säsongen.

Vad göra? Jo, jag kastade mig såklart över lap topen för att kolla om avsnitten sänds på tv8 Play och som tur var gör de det. Ett litet tag till. Har ni, liksom jag, missat alla avsnitten, så får ni skynda er. I tre dagar till sänds avsnitt 1. Avsnitt 2 i fyra dagar till o.s.v.

Vad är det då som är så bra med detta antikprogram? För er som har missat denna lilla programpärla kan jag beskriva det lite snabbt så här; Varje vecka åker två antikexperter ut på jakt efter fynd som de sedan skall sälja på auktion. De tävlar förstås mot varandra, om vem som har förvandlat sina 200 pund till störst summa när veckan är till ända. Vi får följa med på en rundresa ute på de små pittoreska landsvägarna. Allt är puttrigt, grönt och skönt. Kantat av vatten och gamla byggnader. Jag säger bara vackra klosterruiner en masse! Vi, experterna och tittarna, kryssar mellan sevärdheter och antikhandlar med hjälp av diverse läckra veteranbilar. När de inte får motorstopp vill säga...

Och inte bara kunniga är de - antikexperterna - roliga är de också. 'Paren' smågnabbas mest hela tiden. Skrattar åt "skräpet" som den andre har fyndat. Allt kommenteras dessutom av Storbritanniens motsvarighet till Helge Skoog. Kul!

Skottland! Denna rutiga och Paisley-mönstrade landsdel, har jag fastnat lite extra för. Så mycket intressanta historiska platser att besöka och så oändligt vackert landskap som passerar utanför rutan. Utanför vindrutan men i TV-rutan. Dialekten är dessutom underbar. More than a wee bit wonderful. Hör bara på Anita Manning under första veckan!

I sängen, i soffan förstås, halvsovandes, middagsätandes... har jag betat av program efter program i helgen som gick. Och fort gick den - helgen. Ett av avsnitten funderade jag t.o.m. på att ta med mig in bland de blötare badrumsrutinerna, men jag blev lite rädd att jag skulle få en stöt. För så fort de visar en extra läcker brosch, en alldeles särskilt utsökt utsirat graverad lalique-vas, en omklädd grön bönepall, en vintage police-cape, en lock av Napoleons hår, en knölklippare?! eller något annat livsnödvändigt, historiskt spännande och gärna vackert, så kastar jag mig på pausknappen. Kastar mig!


:)
/helena



ps I avsnitt 6 besöker Catherine, en av expertena, det skotska slottet Glamis. Slottet där Drottningmodern växte upp och som sedan stannade i hennes hjärta i resten av hennes liv. Hon och maken (Kung George VI) besökte det ofta, även senare tillsammans med döttrarna. Jag tror till och med att de sa att prinsessan Margaret var född där. Lilibet, så har den då, 1935, mycket unga blivande drottning Elisabeth signerat sitt fotografi. Urgulligt!

Nu har jag bara ett par avsnitt kvar att ta igen, sedan bänkar jag mig framför avsnitt 21 ikväll. Klockan 19!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar