torsdag 4 oktober 2012

Jag log med Fredrik i natt



Jag låg med Fredrik i natt,
somnade med huvudet mot hans 
bekännelser.

Vaknade upp mitt i natten,
med munnen sådär osexigt öppen,
lampan var fortfarande

tänd.
 

Låg vaken ett tag till,
med mitt finger pekandes mot hans
 
Drömvåning;

" ...  Det är förstås helt
naturligt.  
Hur ska jag kunna hitta en lägenhet
när jag egentligen vill bo i en fransk film?
En sådan långsam 
där handlingen är
mycket enkel och kameran förälskar sig
i förbipasserande kvinnor i körsbärsröda kappor ... "
 




Jag har en bekännelse.
Jag log med Fredrik i natt.
 

:)
/helena


Illustrationer, boktexter och citat hämtade ur Fredrik Lindströms;
'Evolutionen och jag
kommer inte överens'
Bekännelser
Bokförlaget Atlantis AB 2010
Omslag och grafisk form: Jens Westerberg


ps Någon har ätit på den fina Gustavsbergstallriken, man kan känna små små spår i ytan. En gång i tiden åt någon något gott? på den. Husmanskost? Kanske redan på stämman då, 1958. Jag hittade den på loppis 2012 och tyckte den var så grafiskt vacker. Och så står det ju Konsum på den. Konsum, min allra första riktiga arbetsplats. Någon gång precis i slutet på åttiotalet. Det var på den tiden när man slutade gymnasiet ena dagen och började jobba, i kassan på Domus, nästa. Nästan i alla fall.

3 kommentarer:

  1. Jag är fbskakad. Vill trycka på gillaknappen. Guu, så bekväm man blivit. ;-)

    SvaraRadera
  2. inte skakad, inte rörd- skadad

    Att det ska va så svårt att träffa tangenterna rätt när man ligger med datorn på benen! Du ligger med Fredrik och jag med datorn. Håhåjaja.

    SvaraRadera
  3. Smultron: Du verkar inte direkt vara ensam om den skadan - ni är tydligen en sisådär en miljard skadade vid det här laget. :)

    I natt funderade jag på att ligga med Stephen - igen. Men jag orkade inte. Man är ju inte tjugotre längre...

    (jag blir nog aldrig klar med Stephens 'Mardrömmar'. King alltså.)

    Har du läst Fredrik Lindstöms 'Evolutionen och jag...' , förresten? Den kunde nog mycket väl ingå i din biblioterapeutiska bokhög, tänker jag. Rolig och underfundig, som den är.

    /helena

    SvaraRadera