onsdag 31 oktober 2012

Gastkramande middagssällskap


Är alldeles för trött för att skriva någonting vettigt nu. Egentligen. Men jag kunde inte låta bli att titta in en snabbis och visa er att jag faktiskt använder något av alla mina salt- och pepparset. Åtminstone som prydnad.

Känner dessutom att det kanske är dags att avsluta den tredelade följetongen; Här hemma firar vi inte Halloween. Egentligen.

Men igår åt vi i alla fall lite orangeaktig mat i form av lax och idag funderade vi på att fira och lyxa till det ordentligt med B-L-O-D-pudding. Men det blev falukorv istället. Som sagt; lyx.

Sedan när jag stod i brödhyllan i mataffären funderade jag på att köpa Mjälloms paltbröd, ja, det med B-L-O-D i, det fick bero till en annan blodfattig dag. Men det är en bra hjälp för att fylla på de månatligen sinande järndepåerna, ja, ni förstår säkert vad jag menar.

Glömde att titta i juicehyllan efter spirulina, jag tror att den där mörkgröna supernyttiga juicen heter så? Men det var några år sedan jag drack den regelbundet nu. Kanske har de, Brämhults Juice, slutat att tillverka den? Tänk att det som kan vara, kan vara Sveriges godaste juice ligger bara ett kvarter bort. Har ni förresten provat deras nypressade morötter? Mmm. Kom bara att tänka på det, just idag, att jag hade en arbetskamrat en gång i tiden, som brukade köpa ett helt lager av den gröna "häxbrygden" nu i dessa spöktider, för att använda just till nyttig häxbrygd på någon Halloweenfest för de små, men oftast så storartade, människorna.

Nej, jag är inte sponsrad av min juiciga granne. Jag tycker bara de är värda lite reklam. För att de gör så god juice. Helt enkelt.

En djävul med sin röda eldgaffel i högsta hugg, satt i baksätet på en Volvo som vi passerade på vägen hem ifrån loppisen. Och en vidbrättad svarthattsförsedd häxa kom gåendes på trottoaren mittemot. Annars har allt varit lugnt.

Ja, förutom att vattnet har varit avstängt en stor del av dagen. Och att elementen är iskalla nu på kvällen. Men vilka lyxproblem är inte det jämfört med vad som har hänt på andra sidan Atlanten?! Jag läste någonstans att koleran härjar vildare efter Sandys framfart på Haiti och om jag inte minns helt fel så stod det någonting om att ca 70% av landets grödor i princip, bokstavligen, hade blåst bort. Det kallar jag skräckscenario.

Ska tänka lite på det när jag sneglar på mina små, skrämmande söta, spöken här på det dukade bordet framför mig. Och när jag klagar på att golvet i min annars så väluppvärmda tillvaro ger mig lite kallare kårar just ikväll. I natt.


:)
/helena


ps Vad jag hittade på loppisen? Jo, ett par saker som jag blev väldigt glad över. Smått & gott ni vet. Som kommer passa fint i köket. Något från havet och något från fyrtiotalet, så mycket kan jag avslöja. Men mer om det en annan dag.

2 kommentarer:

  1. "för de små, men oftast så storartade, människorna." Gilla på det! :-)

    Här hade jag besök av tre utklädda barn, som lillkillen gav godispåsar. Två av dem var mina och den tredje var deras kompis. Det var m a o ingen rusning efter snask. ;-)

    SvaraRadera
  2. Smultron: Så gulligt, du blev kanske inte jätte jätte jätterädd då, för de små spökena? Bara lite? Jag menar, det är ju alltid mycket mer skrämmande med främmande gastar. Eller buhubuhuhur?
    :)
    /helena

    ps Förresten, varför är spökena alltid så sugna på godis? Är det för att de är nästan som vanligt folk då kanske? :)

    SvaraRadera