fredag 3 augusti 2012

Inte bara en fluga


Ni kan aldrig gissa vad jag skulle vilja bli, i mitt nästa liv.


En fluga. ? Jo, en fluga. Tänk att vara en liten flygande krabat som kanske kunde bli din bästa kamrat!

Jag skulle så klart inte vara någon äcklig variant. Inget prefix med spy i, skulle jag ha. Bara en massa mångfacetterade egenskaper. En metamorfos skulle jag genomgå, från spy till spy. Alltså från ohyra till någon som vill spionera på dig. Lika mycket för din skull, som för min. Jag skulle inte sprida en endaste sjukdom - bara en massa bra vibrationer, från mig till dig.

En bra lyssnare skulle jag va, ta in allt du tänker och mumlar - där från min ohotade förstaparkettsplacering - på din axel.

Eller kanske på din kudde, som bokmärke i din favoritbok, vid frukostbordet (inte , för jag skulle så klart vara en fluga med alldeles utmärkt bordskick). Vid din pod eller pad. Lirka in min ledade kropp i ett av dina intimaste instagramögonblick. Eller lyssna på när du berättar för någon av dina jobbarkompisar om dina bästa semesterminnen?


Tänk att få höra dina innersta tankar. Och drömmar! Jag skulle vara så rädd om det jag fick höra. Spara det långt inne i min lilla kropp, bevara dina hemligheter under min tunna men hållbara vinge.

Så skulle jag nog surra dig ett par råd då & då, förmodligen skulle jag inte kunna låta bli - att lägga min lilla spröda snabel i blöt. Och om du surar någon dag så ska jag bjussa, buzza dig lite tröst, låta dig vila din trötta, lätt veckade panna mot ett av mina pyttesmå, men många starka ben.


Men här ser det ut som att det är flugan som spanar på mig. Min något ofrivilliga spegelbild. Kul.


Nu önskar jag att mitt vingbeprydda lilla alter-ego satte sig på din skärm och önskade dig en riktigt skön helgstart. Önska kan man ju alltid.

:)
/helena



ps Den spanska flugan är det som ni ser på mina foton ovan. 'Made in spain' och 'Patentado' står det nämligen undertill, på den lilla hårda, metalliska insektsmagen. Hur illa jag än tycker om rök och cigaretter så kan jag inte låta bli att tycka om den lilla innovativa askkoppen. Med lite fantasi ser man ett par landningsbanor för sina små skatter och inte ett par ställen där askan ska skakas ner. (Fantasi är kanske den allra bästa skatt man kan ha?)

Kommer ni ihåg den vackra jugendkvinnan, hon som har fått sina lungor rökskadade, eller vad vi skall kalla det. Hm.

Om man söker på Tobakiana på webben så hittar man massvis med tillbehör runt och kring rökandets osköna, men mycket historiskt intressanta konst. Här! hittade jag t.ex. en webb-butik som säljer en massa läckra vintage- och retroprodukter. Under nämnda tobakianarubrik hittar ni bl. a. askkoppar av alla de slag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar