fredag 10 augusti 2012

Hjärtat fullt av Runeberg



Funderar lite på det där med arvet och generna. Föräldrarnas betydelse. Och påverkan.

" ... Hans mor var känd för ett glatt humör, en stor förmåga att berätta släkthistorier och en god sångröst. Hon lärde sonen en del av dåtidens visor. ..."

" ... Faderns större bildning och strängare tukt hade mindre inverkan för de långa sjöfärdernas skull, dock skall han, enligt skaldens egen uppgift, med allvar ha följt hans första skriftställarförsök och rättat dem med stränghet. ..."
*

Sorg och glädje
Sorg och glädje båda
bodde i mitt hjärta,
sorg i ena kammarn,
glädje i den andra.
Oförsonligt skilda,
rådde än den ena
än den andra ensam.
Sen den enda kom dit,
lär hon öppnat dörren
och förenat båda,
ty min sorg är sällhet
och min glädje vemod.

/Johan Ludvig Runeberg

*Citaten ovan är lånade från Wiki. Läs gärna mer om denne svenskskrivande finske nationalskald där!

:)
helena



ps Hon värmer mitt hjärta - den lilla blomsterflickan. Mitt i smällkallaste vintern loppade jag hem henne. Färgerna har säkert förändrats en hel del sedan trycket var nytt. Och ramen är utbytt någon gång mellan då och nu. Men uttrycket i det lilla ansiktet är lika milt nu som då. Och förklädet fullt med blomsterfägring, det har hon fortfarande - den lilla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar